Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Neža Mrevlje

Četrtek,
16. 11. 2017,
18.49

Osveženo pred

7 let, 1 mesec

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Yellow 5,93

Natisni članek

Natisni članek

mediji umetnost fake news Miha Artnak

Četrtek, 16. 11. 2017, 18.49

7 let, 1 mesec

Slovenski umetnik, ki naj bi sliko iz golobjih iztrebkov prodal za milijonov evrov #intervju

Neža Mrevlje

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Yellow 5,93
delo | Foto Arhiv Mihe Artnaka

Foto: Arhiv Mihe Artnaka

Dove & Peace, slika iz golobjih iztrebkov slovenskega umetnika The Miha Artnaka, je bila prodana za več kot milijon evrov. Tako se glasi "novica", ki se je v začetku tedna pojavila na spletu pod naslovom Entering a new era in Art. Finally! in je bila, na prvi pogled, objavljena na strani britanskega časnika The Guardian.

Kakšen uspeh za slovenskega umetnika, ki je sliko iz golobjih iztrebkov za vrtoglavi znesek prodal azijski investicijski banki (AIIB), pa je odziv nanjo, ki so ga posredovali tudi nekateri slovenski mediji.

V resnici pa novice ni objavil Guardian, ampak je bila objavljena na spletnem naslovu theguadrain.com, ki z videzom oponaša spletno izdajo znanega britanskega medija.

Kot je razkril pogled na spletni naslov in preverjanje lastništva te domene, gre za "fake news". Za umetniški projekt Mihe Artnaka, zdaj še trajajoči performans, ki se kritično loteva vprašanja vloge resnice v današnji družbeni resničnosti. Pa ne samo to, saj avtor s svojo intervencijo nagovarja več tem časa, ki ga živimo.


Preberite še: Galerija bi kupila osebno izkaznico Janeza Janše, država ne dovoli


The Miha Artnak o svojem projektu o informaciji in resnici v današnjem času.  | Foto: Matej Povše The Miha Artnak o svojem projektu o informaciji in resnici v današnjem času. Foto: Matej Povše

Zakaj ste se odločili za projekt, ki tematizira problematiko lažnih novic?

Dokazati sem želel, kako se v današnjem času ničesar ne preverja. Pri tem sem se držal načel, ki delujejo, teh čustvenih vrtiljakov, ki smo jim priča. Ne beremo namreč več o vsebini, temveč gre prej zgolj za formo. Torej ta način pripovedovanja, pretencioznosti, v katerem so pomembni senzacija, veliki uspehi, visoke številke, uspeh v tujini, tudi umetnosti, kjer gre vse skozi … Tako sem tudi v svojem primeru spletnega projekta uporabil to formo šokantnega in neverjetnega.

V svojem projektu se tako lotevate kritike na več ravneh, od medijev, umetniškega sistema in širše družbene kritike.

Gre za sestavljenko komaj preverljivih stvari, ki so ravno toliko verjetne, da se ti ne ljubi dvigniti telefona, da bi vse skupaj preveril. Prav tako, ker ne veš natanko, za kaj gre, je vse skupaj pri tem hkrati mogoče. Sploh v svetu, kjer smo priča milijonarjem, ki obogatijo čez noč. Prav tako manj kot poznaš kakšno področje, bolj tudi verjameš, da je res.

Prav to pa je umetnost, ki se nenehno vzpostavlja v odnosu do resnice. Prav motiv resnice je središče tega mojega dela.

Ko ravno govorimo o uspehu, kaj bi bil za vas uspeh vašega projekta, ki s tem, ko ljudje verjamejo, da gre za resnično novico, še traja?

Uspeh bi bil, da bi bil na naslovni strani časopisa in na televiziji.

"Prav to pa je umetnost, ki se nenehno vzpostavlja v odnosu do resnice. Prav motiv resnice je središče tega mojega dela." | Foto: Matej Povše "Prav to pa je umetnost, ki se nenehno vzpostavlja v odnosu do resnice. Prav motiv resnice je središče tega mojega dela." Foto: Matej Povše

Koliko ljudi pa vam je za prodajo že čestitalo?

Kar nekaj. Moram reči, da je vse precej čudno, a sam moram pri tem vztrajati.

Nadaljevanje spletne intervencije je performans, ki se odvija ob odzivih ljudi, ki vam na primer čestitajo ob uspehu, medijih, ki vas prosijo za izjave o prodanem delu …

Vse to je del projekta. Zanima me, kako bo odmeval in v katere smeri vse bodo šli odzivi.

Kako dolgo je nastajalo delo?

Artefakt je bil naslikan precej hitro (smeh, op. p.). Platno sem pobarval na črno, nato pa sem moral najti golobe, ki so mi zagotovili iztrebke. Za to je bilo potrebne nekaj raziskave, zaradi česar sem obiskal tudi golobje forume, kjer pa mi za "poslikati" platno z iztrebki ni nihče želel posoditi golobe. Zvenel sem kot norec, ko sem jim napisal, kaj bi jih prosil. Pri tem mi je nato pomagal oče njegovega dekleta Branko Jurman. Pri projektu so sodelovali tudi Žiga Aljaž, Srdjan Prodanovič in Tadej Štrok.

Goloba pa sem izbral zaradi simbolike miru, ki ga predstavlja, in tako sem s tem poudaril ta kontrast med mirom in iztrebki.

Gre za vznemirjenje pri tem projektu?

Dobro je, ga pa sproti še definiram, saj še traja in ker gre za performans, si neprestano v stiku z odzivom. In kljub temu, da je strateško zastavljen, uhaja izpod nadzora. Nekateri so me tako že prosili, naj jim dam donacijo. Naenkrat sodeluješ v različnih igrah. Eni gredo s teboj v to nagovarjanje resnice skozi tak projekt, eni še zdaj verjamejo, da se je to res zgodilo, drugi bodo s tem, da je to res, tudi umrli. Razburljivo je.

Ne spreglejte