V tišini nastaja nova radijska mreža – v njej pomembneži iz SDS

Dvajset slovenskih radijskih postaj se povezuje v novo mrežo. Nekateri njeni ključni člani so povezani s Slovensko demokratsko stranko (SDS). Je v ozadju le boj za preživetje na radijskem trgu ali tudi politični projekt pred prihodnjimi državnozborskimi volitvami?

Foto: Thinkstock

Na domači radijski trg prihaja nov močan igralec. Dvajset lokalnih in regionalnih radijskih postaj, ki imajo skupaj več kot 237 tisoč dnevnih in več kot 560 tisoč tedenskih poslušalcev, se je odločilo povezati v novo mrežo. 

Nova mreža, ki nastaja okrog Združenja neodvisnih radijskih postaj (ZNR), bo izrazito močna in vplivna v vzhodni Sloveniji, na podeželju in v manj urbanih predelih Slovenije. Nagovarja poslušalce, ki jih največje komercialne mreže stežka ali sploh ne dosežejo. Podjetja, ki izdajajo radie, povezane v novo mrežo, skupaj ustvarijo več kot osem milijonov evrov prihodkov.


Preberite še:

Orbanovi mediji v lastništvo Nova24TV 

Strankarsko glasilo SDS v roke madžarskega tabloida 

Radio Murski val namesto županom v last ...


Kdo so člani nove mreže ...

  • na območju gorenjske regije Radio Gorenc in Radio Sora, 
  • na območju osrednje Slovenije Radio Hit, Zeleni val in Univox, 
  • na Notranjskem Radio 94 in Radio 1 TR, 
  • na Primorskem v paketu sodelujeta Primorski val in Radio Capris, 
  • na Celjskem in Koroškem Radio Celje, Radio Velenje in Radio Rogla,
  • v podravski in pomurski regiji Radio Ptuj, Radio Slovenske gorice in Radio Prlek, 
  • v mariborski regiji pa Radio Pohorje in Radio Brezje.

radijska mreža Foto: ZNR

... in kdo njihovi lastniki

  • RADIO PRLEK, podjetje Zavod za informiranje Ormož, lastnika občina Ormož in občina Središče ob Dravi;
  • RADIO VELENJE, podjetje Naš Čas, lastniki Boris Zakošek, Mira Zakošek, Stanislav Vovk …;
  • RADIO PTUJ, podjetje Radio Tednik Ptuj, lastnik PA-Nova, Hrvaška;
  • RADIO UNIVOX, podjetje Univox, lastnik Uroš Novak;
  • RADIO GORENC, podjetje Radio Gorenc, lastnik Janez Štimec;
  • RADIO SORA, podjetje Radio Sora, lastnik občina Škofja Loka;
  • RADIO SLOVENSKE GORICE, podjetje Radio Slovenske gorice, lastnik Maks Kurbus;
  • RADIO 94, podjetje Radio 94, lastnik Sandi Curk;
  • RADIO HIT, podjetje Hit FM, lastnik Global Advertising Project, Velika Britanija;
  • RADIO CAPRIS, podjetje Radio Capris, lastnik Global Advertising Project, Velika Britanija; 
  • RADIO BREZJE in RADIO POHORJE, podjetje B.& B. Belna, lastnik Bojan Belna;
  • RADIO CELJE, podjetje NT & RC, lastnik Atka-Prima, lastnica Anica Aužner Šrot;
  • RADIO ROGLA, podjetje Novice, lastnik Tomo Penič;
  • PRIMORSKI VAL, RADIO ODMEV IN ALPSKI VAL, podjetji Radio Cerkno in Radio Kobarid, lastniki občina Idrija, občina Cerkno in Ivan Seljak;
  • RADIO SRAKA, podjetje Sraka international), lastnik Drago in Božica Vovk;
  • RADIO CITY, podjetje Radio City, lastnik Mišo Hoelbl;
  • RADIO NET, lastnik Radio Net FM, lastnik Stojan Auer;
  • RADIO ZELENI VAL, podjetje Alpe Adria Zeleni val, lastnik Boris Peterka.

Kot eno od lokalnih radijskih postaj, vključenih v paket, v združenju tržijo tudi Radio Murski val. Iz podjetja, ki izdaja omenjeni radio, so nam medtem sporočili, da niso del radijske oglasne mreže in da z njo nimajo nič.

Oblak, Odlazek in nova mreža

Po poslušanosti in oglaševalskih prihodkih se lahko kosa z dvema največjima igralcema na domačem radijskem trgu: 

  • Leom Oblakom, ki obvladuje največjo komercialno mrežo Infonet, v kateri sta Radio 1, najbolj poslušan radio v Sloveniji, in Radio Antena, ter z
  • Martinom Odlazkom, ki naj bi prek povezanih oseb obvladoval radijske postaje Radio Salomon, Radio Veseljak in RGL (Radio Aktual).

A idejni vodja projekta in direktor Aleksander Žišt primerjave z Oblakom in Odlazkom zavrača. ”Vsaka radijska postaja je sama zase. Nimamo želje ali ambicij, da bi pridobili takšen vpliv," je za Siol.net dejal Žišt.

Cilj lokalne oglasne mreže je ohranitev čim več lokalnih radijskih postaj in konkurence, poudarja Žišt. "Bolje to, kot da vse skupaj obvladuje ena oseba," je dodal. Radijske postaje, ki so del lokalne mreže, imajo v grobem več kot 100 lastnikov. To je po njegovem mnenju varovalka, da se ne bi pojavila prevelika koncentracija.

 

Politični projekt?

Žišt je bil do avgusta lani prvi mož Radia Center, ki je v lasti Marka Kolbla, direktorja oglaševalske družbe Europlakat.

Prav ugibanja, ali gre tudi za politični projekt, pa nastajanje nove mreže spremljajo že od vsega začetka. Pri povezovanju radijskih postaj, ki sovpada s pričakovanjem državnozborskih in lokalnih volitev v prihodnjem letu, imajo namreč po naših podatkih ključno vlogo ljudje, povezani s SDS. Po naših informacijah sta na različnih srečanjih v imenu mreže sodelovala Uroš Novak in Andrej Grims.

Novak je direktor in solastnik kočevskega radia Univox. Leta 2015 prevzel vodenje SDS-ove radijske postaje Novi radio, ki je do danes že ugasnila. Je tudi predstavnik za odnose z javnostmi pri Združenju za vrednote slovenske osamosvojitve (VSO), ki ga vodi član SDS Aleš Hojs.

Brat poslanca Grimsa – ekonomski lastnik radia

Andrej Grims je brat poslanca SDS in avtorja medijske zakonodaje Branka Grimsa. Že več let se ugiba, da je Andrej Grims resnični lastnik Radia Gorenc, ki je uradno v večinski lasti Janeza Štimca, a je sam to zanikal. Od septembra lani ima Andrej Grims vpisano tudi zastavno pravico na lastniškem deležu v Radiu Gorenc, s katero je zavaroval 100 tisoč evrov visoko terjatev do Štimca. Če mu zadnji dolga ne bo vrnil, bo radijska postaja prešla v Grimsovo last. 

Andrej Grims, brat poslanca Branka Grimsa (na fotografiji), je ekonomski lastnik Radia Gorenc. Andrej Grims, brat poslanca Branka Grimsa (na fotografiji), je ekonomski lastnik Radia Gorenc. Foto: Matej Leskovšek Kot smo neuradno izvedeli, je med pomembnimi snovalci projekta tudi Bojan Belna, lastnik Radia Pohorje in Radia Brezje. Belna je predsednik območnega odbora SDS v Šentilju in dolgoletni član stranke. Leta 2015 je bil skupaj s številnimi poslanci, člani in podporniki SDS med soustanovitelji televizijske postaje Nova24TV. 

Podjetje B. & B. Belna, izdajatelj obeh radijskih postaj, je sicer v hudih finančnih težavah. Že več mesecev ima blokirane račune in več dolgov kot premoženja. 

"Imamo člane z levice in desnice"

Tudi Radio Center, s katerega prihaja Žišt, je bil nekoč dobro zapisan pri prvi vladi Janeza Janše. V obdobju njegove vlade je namreč dobil največ radijskih frekvenc za nacionalno pokrivanje. 

Žišt namigovanja, da gradi radijsko mrežo, ki bo pred parlamentarnimi volitvami podpirala katero od političnih strank in nagovarjala volivce na podeželju in območjih, kjer ima SDS tradicionalno dobre volilne izide, odločno zanika. "To, da so nekatere radijske postaje v lasti podpornikov političnih opcij, je čisto naključje. Vse pa pove, da imamo člane, ki pripadajo tako levi kot desni strani," je pojasnil Žišt. 

Pri tem je poudaril, da radijske postaje ne bodo programsko, ampak zgolj oglaševalsko povezane. Več o tem v okvirju.

"Ne gre za kartelno dogovarjanje"

Kot je pojasnil Aleksander Žišt, so se za povezovanje odločili zaradi več razlogov.

  • Lokalne radijske postaje so preveč razdrobljene, zaradi česar izgubljajo nacionalne oglaševalske prihodke. Podjetje, ki bi želelo oglaševati na širšem območju, bi se moralo pogovarjati z 20 različnimi radijskimi postajami, da bi doseglo želeno publiko.
  • Lokalne radijske postaje imajo druge poslušalce kot nacionalne radijske mreže. Kar 95 odstotkov ljudi posluša samo lokalne radijske postaje.
  • Lokalni radii imajo tudi krajše oglasne bloke, kar je prednost za oglaševalce, ki dosežejo večjo vrednost za vsak porabljeni evro.

Zaradi tega lažje dostopajo do lokalnih in drugih oglaševalcev, ki so dobili možnost oglaševanja v regiji ali drugje po državi. Poljubno lahko izberejo, kje želijo oglaševati. Ponujajo jim tri radijske pakete. "Ne gre za kartelno dogovarjanje," poudarja Žišt. Ne nadomeščajo namreč oglaševanja radijskih postaj, ki so povezane v združenje. Vsaka radijska postaja bo ohranila lastno oglaševanje, pridobila pa je tudi možnost oglaševanja v lokalnem radijskem paketu.

Boj za frekvence?

Po nekaterih informacijah je v ozadju povezovanja tudi boj za frekvence. Nekatere radijske postaje, ki so del lokalne mreže, naj bi se nadejale tudi ugodne ali celo brezplačne pridobitve dodatnih frekvenc, s čimer bi utrdile svojo oddajno moč.

Idejni vodja projekta in direktor združenja je Aleksander Žišt, nekdanji prvi mož Radia Center. Idejni vodja projekta in direktor združenja je Aleksander Žišt, nekdanji prvi mož Radia Center. Foto: STA Agencija za komunikacijska omrežja (AKOS) naj bi kmalu objavila razpis za podelitev novih radijskih frekvenc. Po naših informacijah je Svet za radiodifuzijo, ki je bil imenovan v obdobju druge Janševe vlade, še pred aprilsko zamenjavo pripravil vse potrebno za razpis. 

Od 2012 ga je vodil Dejan Jelovac s fakultete za informacijske študije. V obdobju prve vlade Janeza Janše je sedel v nadzornem svetu Dela. Leta 2013 je v intervjuju za Siol.net pojasnil, da se večina slovenskih medijev "uporablja kot orožje v boju za oblast, kar je model, prevzet iz agitpropovskega arzenala boljševikov".

Neuradno naj bi bili razpisni pogoji pisani na kožo izbranim radijskim postajam, ki so v lasti vidnih predstavnikov SDS ali pa so drugače povezane z največjo opozicijsko stranko.

"Najzanimivejše frekvence so že podeljene"

Tudi Žišt je potrdil, da bi se lahko že v letošnjem letu zgodila podelitev radijskih frekvenc. Seveda, če se bo AKOS uspelo dogovoriti z novim svetom. 

Po njegovih besedah gre za frekvence z majhno oddajno močjo, ki bi bila zanimive za tiste radijske postaje, ki bi želele utrditi svojo oddajno moč. "Najbolj zanimive frekvence so že podeljene," je dejal Žišt. 

Z vprašanji o razpisu smo se obrnili na AKOS, na njihova pojasnila še čakamo.

 

Komentarji

32
  • rlojze / 22.08.2017. ob 07:56

    Mene bolj zanima tisti radio (in TV), ki sem ga prisiljen plačevati pa ga ne poslušam.

  • PolentaPolitik / 22.08.2017. ob 08:26

    Težko si predstavljam, kako take postaje (tiste, ki niso v lasti nekih občin) sploh preživijo. Mislim, da gre prvenstveno za poskus preživetja in ekonomsko prisilo po povezovanju.

  • LifeXY / 22.08.2017. ob 13:15

    Ha ha, kakšen članek. osebno poznam lastnike radija Velenje, prav tako ozadje Koroškega radija... Ti dvoji skoraj ne bi mogli biti bolj "rdeči". Očitno demagoški članek.

Prikaži vse

Pridružite se razpravi!
Za komentar se prijavite tukaj. Strinjam se s pogoji uporabe.