Orbanovi mediji v lastništvo Nova24TV

Novi največji lastniki družbe Novatv24.si so tri madžarska medijska podjetja, ki so del vplivnega kroga madžarskega predsednika vlade Viktorja Orbana in njegove stranke Fidesz.

Foto: STA

Ko je madžarski premier Viktor Orban januarja lani obiskal Slovenijo, so iz SDS sporočili, da se je ob koncu državniškega obiska dlje časa zadržal tudi na pogovoru s prvakom stranke Janezom Janšo

Ali sta takrat govorila o financiranju medijskega projekta Nova24TV, ki so ga v SDS pripravljali z denarjem članov in simpatizerjev, uradno ni znano. Že leto dni pozneje pa je družbi Novatv24.si, lastnici televizije Nova24TV, uspelo dobiti finančno injekcijo v vrednosti 800 tisoč evrov. Glavnino tega zneska so v obliki dodatnega kapitala vplačala tri madžarska medijska podjetja. Vsa so tesno povezana z Orbanom in njegovo stranko Fidesz.

Kot je razvidno iz delniške knjige, vodene pri Klirinško-depotni družbi (KDD), imajo tri madžarska podjetja skupaj v lasti že dobrih 45 odstotkov družbe Novatv24.si. 

Lastništvo tako imenovane "Janševe televizije" je že dlje časa zavito v meglo.

  • Še ob ustanovitvi je imela družba Novatv24.si približno 70 delničarjev, ki so ji zagotovili več kot 110 tisoč evrov osnovnega kapitala. Med večjimi so bili člani in simpatizerji SDS: Klavdija Snežič, žena znanega davčnega svetovalca Roka Snežiča, brat prvaka SDS Rajko Janša, prvi sindikalist Slovenskih železnic (SŽ) Silvo Berdajs, delavski direktor SŽ in nekdanji županski kandidat SDS v Šentjerneju Albert Pavlič, poslanec SDS Andrej Šircelj in tudi Janez Janša.
     
  • Nova24tv.si Foto: STA Že v začetku lanskega leta, še pred začetkom oddajanja nove televizije, je Novatv24.si dobila 850 tisoč evrov dodatnih sredstev. Kdo je vplačal nove delnice, ni znano, saj so se v družbi Novatv24.si odločili, da bodo lastništvo skrili. Izdali so delnice, ki so bile pisane na prinosnika.
     
  • Marca 2016 se je razkril zgolj manjši, 20-odstotni delež lastništva. Nekateri manjši delničarji so se namreč udeležili skupščine družbe in s tem uradno potrdili, koliko delnic Novetv24.si imajo. To so bili Rok Snežič, ki je delnice pozneje prenesel na ženo Klavdijo, Elektronček Group, ki je v lasti Joca Pečečnika, in Boris Tomašič, direktor podjetja Nova hiša, še enega medijskega podjetja v lasti članov SDS, ki izdaja spletno stran Nova24TV.si.
     
  • V čigavih rokah je bilo okoli 80 odstotkov lastništva družbe, ki izdaja televizijo z enim od večjih dosegov, že več kot leto dni ni mogoče preveriti.
     
  • Z novim vplačilom dodatnega kapitala, tokrat 800 tisoč evri, so najpomembnejši lastniki družbe Novatv24.si postali Madžari. Gre za tri medijske družbe: Modern Media Group, Ripost Media in Ridikul Magazine. Vsaka ima po 15 odstotkov delnic družbe Novatv24.si.
     
  • Kdo je lastnik preostalih približno 40 odstotkov delnic, še vedno ni znano.

Madžarski lastniki iz Orbanovega kroga

Tri madžarske medijske družbe, ki so vstopile v lastništvo Nova24TV, imajo več stičnih točk. Njihovi lastniki so del Orbanovega kroga, mediji, ki jih izdajajo, pa z napadi ne prizanašajo madžarski opoziciji. 

Gre tudi za nove medijske projekte, nastale po zadnjem valu čistk vladajoče stranke Fidesz med kritičnimi mediji in njihovimi lastniki na Madžarskem. 

Na ulicah Budimpešte se je v nedeljo zvečer zbralo več tisoč ljudi, ki so protestirali v podporo zasebni ameriški Srednjeevropski univerzi (CEU). Po novem vladnem osnutku zakona CEU, ki jo je ustanovil na Madžarskem rojeni milijarder George Soros, ne bo več mogla delovati. Na univerzi se trenutno izobražuje 1.400 študentov iz 100 držav. Univerza, ki jo je Soros ustanovil leta 1992, se uvršča med 50 najboljših univerz s področja političnih znanosti in mednarodnih študij. Na ulicah Budimpešte se je v nedeljo zvečer zbralo več tisoč ljudi, ki so protestirali v podporo zasebni ameriški Srednjeevropski univerzi (CEU). Po novem vladnem osnutku zakona CEU, ki jo je ustanovil na Madžarskem rojeni milijarder George Soros, ne bo več mogla delovati. Na univerzi se trenutno izobražuje 1.400 študentov iz 100 držav. Univerza, ki jo je Soros ustanovil leta 1992, se uvršča med 50 najboljših univerz s področja političnih znanosti in mednarodnih študij. Foto: Reuters Kot je znano, je lani jeseni na Madžarskem začasno prenehal izhajati še zadnji opozicijski časopis Nepszabadsag, ki je začel izhajati po madžarski vstaji leta 1956. Vse to se je zgodilo tik pred referendumom o begunskih kvotah, omenjeni medij pa je v tistem času poročal tudi o škandalih, v katere so bili pred referendumom vpleteni Orbanovi sodelavci. Takoj po referendumu je dobil novega lastnika, madžarskega tajkuna Loronca Meszarosa, ta je imel po trditvah francoske tiskovne agencije AFP tesne povezave z Orbanovo vlado. 

Nad tem dogajanjem so bili zelo zaskrbljeni tudi v Bruslju. A šlo je le za nadaljevanje pohoda na medije, ki ga je Orban začel že leta 2010. Takrat je madžarski parlament sprejel sporno medijsko zakonodajo, ki je uvedla globe do 90 tisoč evrov in druge drakonske kazni za "neuravnoteženo" poročanje.

Novi lastniki družbe Novatv24.si so zaobšli zastarelo slovensko medijsko zakonodajo. Ta predvideva, da morajo fizične osebe ali podjetja za pridobitev najmanj 20 odstotkov lastniškega ali upravljavskega deleža v izdajatelju medija pridobiti soglasje ministrstva za kulturo. Zanj madžarskim podjetjem ne bo treba zaprositi, saj ima vsako od njih v lasti le po 15 odstotkov družbe Novatv24.si, med sabo pa uradno lastniško niso povezana.

Orbanov "spin doktor" in dolgoletni prijatelj

Kdo so torej novi največji lastniki družbe Novatv24.si?

Med tremi je največja družba Modern Media Group, ki je bila ustanovljena šele aprila 2015. Gre za medijski projekt, ki so ga v madžarski vladajoči stranki Fidesz zagnali po razhodu med Orbanom in madžarskim medijskim mogotcem Lajosem Simicsko, nekdanjim sošolcem madžarskega predsednika vlade. Simicska je imel ključno vlogo pri Orbanovem ponovnem vzponu na oblast leta 2010, skrbel pa je tudi za finance stranke. 

Uradna lastnika Modern Media Group sta dva:

  • Árpád Habony, ki velja za dolgoletnega stratega Orbanovih volilnih zmag in njegovega svetovalca iz sence. Naši madžarski viri ga opisujejo kot Orbanovega glavnega "spin doktorja", čeprav dokazov za njegovo vlogo pri ukinitvi časopisa Nepszabadsag ni. Je tudi soustanovitelj enega od think-tankov, ki velja za nekakšni civilnodružbeni podaljšek Orbanove stranke Fidesz. Habony trenutno nima nobene funkcije v vladi ali stranki. 
  • Tibor Győri, Orbanov prijatelj in nekdanji uslužbenec Orbanovega kabineta, ki je imel pred tem visok položaj v medijskem imperiju prej omenjenega Lajosa Simicske. 

Modern Media Group trenutno izdaja dva novičarska portala (lokal.hu in 888.hu) in brezplačnik Lokal.

Delničar Nova24TV je tudi Boris Tomašič, direktor podjetja Nova hiša, še enega medijskega podjetja v lasti članov SDS, ki izdaja spletno stran Nova24TV.si. Delničar Nova24TV je tudi Boris Tomašič, direktor podjetja Nova hiša, še enega medijskega podjetja v lasti članov SDS, ki izdaja spletno stran Nova24TV.si. Foto: STA "Arpad Habony je neformalni svetovalec premierja. Uradno je lastnik manjšega podjetja, vendar živi na veliki nogi. Tibor Gyori pa je nekdanji svetovalec Orbana, ki je pozneje postal državni sekretar. Njegova podjetja so prek javnih razpisov dobivala posle z državo," je za Siol.net dejala Ildikó Kovács, madžarska novinarka, ki dela v neprofitni organizaciji za preiskovalno novinarstvo Átlátszó.

"Mediji, ki jih izdaja Modern Media Group, so provladno usmerjeni in objavljajo propagandne članke. Lokal.hu je brezplačni časopis, ki ga delijo na postajah podzemne železnice, 888.hu pa je spletni portal, ki se ima za neodvisnega, vendar ga financirajo državna podjetja z denarjem za oglaševanje," je poudarila.

Tabloid, begunci in Soros

Tudi družba Ripost Media je nov medijski projekt. Od lani jeseni izdaja spletni tabloidni portal Ripost, ki prav tako velja za politični projekt stranke Fidesz. 

Kot so nam pojasnili madžarski viri, uredniška politika Riposta temelji na povzemanju novic preostalih medijev iz Orbanovega kroga, predvsem tistih iz Modern Media Group, in objavi prispevkov, kritičnih do madžarske opozicije. Včeraj je na primer "razkril", da župan mesta Szeged, ki prihaja iz vrst opozicijskih socialdemokratov, vozi nov, 81 tisoč evrov vreden avtomobil.

Med temami, ki jih skupaj s preostalimi podobno nazorskimi mediji obdeluje Ripost, so pogosto tudi "nevarnost" prihoda beguncev v Evropo, zgodbe iz madžarske polpretekle zgodovine, ko so ji vladali komunisti, madžarska opozicija ter "nevarnost" milijarderja Georgea Sorosa in njegovih fundacij za Madžarsko. "Tudi Ripost je tabloid, ki je povezan z vlado," je pojasnila Kovácseva.

 

Portal za ženske

Eden od dveh lastnikov Ripost Media je Peter Schatz, ki od marca kot edini tuj državljan sedi tudi v upravnem odboru Novatv24.si. 

Tretji večji delničar družbe Novatv24.si je družba Ridikul Magazine. Je izdajateljica spletnega portala Ridikul (v prevodu ženska torbica) z lahkotnejšimi vsebinami, ki se je razvil iz istoimenske televizijske oddaje na TV2, drugi največji madžarski komercialni televiziji. Tudi ta spada med medije pod vplivom Orbanovega kroga. 

Lastnica Ridikula je Halkó Gabriella Erzsébet, nekdanja strateška direktorica na TV2. V letu 2015 je TV2 dobila približno petino vseh sredstev, ki jih madžarska država in njena podjetja namenjajo za oglaševanje. 

Zamenjava vodstva

Tik pred lastniškimi spremembami se je spremenilo tudi vodstvo družbe Novatv24.si. Boža Predaliča, sekretarja poslanske skupine SDS, generalnega sekretarja Združenja za vrednote slovenske osamosvojitve (VSO) in zastopnik Zbora za republiko, je na položaju izvršnega direktorja zamenjal Mihael Hočevar, direktor družbe Nova obzorja, ki izdaja strankarski tednik Demokracija. 

Novi izvršni direktor družbe Nova24tv.si je Božo Predalič, sekretar poslanske skupine SDS. Novi izvršni direktor družbe Nova24tv.si je Božo Predalič, sekretar poslanske skupine SDS. Foto: STA Na Hočevarja, sicer vodjo kluba občinskih svetnikov SDS iz Grosuplja, ki je po njegovih lastnih navedbah solastnik podjetja za prodajo novogradenj v Sloveniji in tujini, smo se obrnili za pojasnila. Po telefonskem klicu nas je zaprosil za pisna vprašanja. Zanimalo nas je:

  • Po naših podatkih so v družbo Novatv24.si vstopili novi lastniki s področja medijev. Za katere lastnike gre? V kakšno smer nameravate skupaj razvijati medij?
  • Koliko svežega kapitala so vložili?
  • Ali že lahko pojasnite prve rezultate poslovanja v lanskem letu? Ste z njimi zadovoljni? Ali so izpolnjeni zadani cilji?
  • Kakšna je trenutna povprečna gledanost televizijskega programa?
  • Se vam je s katerim od kabelskih operaterjev že uspelo dogovoriti za nadomestilo za predvajanje televizijskega programa?

Odgovore bomo objavili, ko jih bomo prejeli.

Kupili prostore Imosa v stečaju 

Družba Novatv24.si je sicer oktobra lani iz stečajne mase Imosa kupila poslovne prostore na Linhartovi cesti v Ljubljani. Za skupno 280 kvadratnih metrov površin je odštela nekaj več kot 180 tisoč evrov, je razvidno iz prodajne pogodbe.

Družba Imos se je pojavljala tudi v nepremičninskih zgodbah prvaka SDS Janeza Janše, ki jih je v letih 2012 in 2013 preiskovala tudi Komisija za preprečevanje korupcije (KPK). Janša je takrat vse očitke zanikal.

Kot smo poročali na Siol.net, je Janša zemljišče v Trenti, ki ga je ob začetku svojega prvega mandata na mestu predsednika vlade leta 2005 prodal gradbincu Eurogradnje in nato naprej Imosu, po stečaju Imosa pred dvema letoma pristalo v njegovi stečajni masi. Na januarski dražbi ga je nato kupilo kranjsko podjetje Nepremičnina.

Dražbo je preiskovala tudi policija, a sumov o "umetnem" dvigovanju cene zemljišča na dražbi ni potrdila.

Komentarji

25
  • slomevzha1 / 04.04.2017. ob 08:35

    Dirigentsko palico pa bo še zmeraj v svojih nežnih rokicah vihtel proslavljeni Ivosh Ianosh Iansharosh.

  • as321 / 04.04.2017. ob 10:35

    Sramota ,da se sploh dovoli taki "tv" predvajati same laži in s tem ustvarjati napetosti med ljudstvom!Kdo so večinski lastniki sami lopovi!

  • b44326 / 04.04.2017. ob 16:22

    Upam, da pridobijo na kvaliteti. Edina pozitivna stran Nove je bila, da je objektivneje poročala o migracijah, medtem ko so nas ostali mediji futrali, da smo ksenofobni in lavfali Zdravljico v arabščini :D Kot desničarju se mi zdi, da je Novatv pod nivojem.

Prikaži vse

Pridružite se razpravi!
Za komentar se prijavite tukaj. Strinjam se s pogoji uporabe.