Sreda, 7. 1. 2015, 15.49
8 let, 7 mesecev
"Prodali so me kot kravo, zdaj pa z menoj ravnajo kot s psom"
Povod za okroglo mizo, izvedli so jo na Mestni občini Ljubljana, je bila raziskava Inštituta RS za socialno varstvo o prisilnih porokah v Sloveniji. Prisilne poroke so prepoznane kot ena od oblik trgovanja z ljudmi, kamor spadajo še prisilna prostitucija, novodobno suženjstvo delavcev, trgovanje z organi. Kljub razmahu tega pojava pa gre še vedno za občutljivo in skrito tematiko, opozarja Sandi Čurin, nacionalni koordinator medresorske delovne skupine za boj proti trgovini z ljudmi. Gre za prepleteno obliko odnosov sodobne družbe, vse oblike pa se manifestirajo, dodaja Čurin, skozi pojem izkoriščanja.
"Otroci so tudi z ustavo posebej varovana kategorija, zato zelo žalosti, da se kot trgovci pojavljajo starši," še meni Čurin, ki opozarja, da je ne glede na zgoraj našteto takšno ravnanje nedopustno in kaznivo.
O številu tovrstnih prisilnih porok ne morejo govoriti, saj gre tudi za zunajzakonske zveze, precej Romov, ki se v Sloveniji sicer delijo na štiri skupine, pa se zaradi stigme v lokalnih okoljih ne opredeljuje za Rome.
"V poroko Rominje prisilijo neugodne ekonomske razmere, zato nekatera dekleta komaj čakajo, da odidejo od doma. Poleg tega pri Romih že spolni odnos pomeni poroko, veliko vlogo v tako patriarhalni družbeni ureditvi pa ima tudi dota neveste," ugotavlja Naratova. "Če bi se namreč želele ločiti, bi morala družina ženinu vrniti dvakratni znesek dote, poleg tega je pri Romih ločitev velika sramota," še pojasnjuje.
Zgrožena je, da je Skupnost centrov CSD šele leta 2013 organizirala prvi posvet o romski problematiki, začeli pa so ga s stavkom, da so Romi ljudstvo, ki je prišlo iz Indije.
V tej formuli CSD najdejo opravičilo, da jim ni treba nič storiti, saj otroke delijo na naše in njihove. "Za naše otroke velja konvencija o otrokovih pravicah, za romske pa kultura, tradicija, kot da je to nekaj zaledenelega in se ne spreminja," poudarja Zavirškova in dodaja, da tako Rome delamo drugačne. Po njenem mnenju bi morale inštitucije, kot so CSD, šole, zdravstvo, sporočati pristojnemu ministrstvu, če opazijo primere, da na primer deklica opusti šolanje ali pa rodi mladoletna.
Za otroka oziroma mladostnika je zelo pomembnih šest gradnikov, brez katerih je načeto zdravje takšnega otroka. Tako mora mlad človek imeti možnost odločanja; mora imeti podporno okolje oziroma socialno mrežo tako vrstnikov kot odraslih; biti mora ljubljen; mora imeti možnost izzivov, preizkušenj; možnost razvijanja zaupanja in občutek varnosti.
"Posledice so celovite. Če teh gradnikov ni, takšen otrok posledice občuti vse življenje, čeprav formule, kako se to odraža na posamezniku, ni," pravi Štirnova in dodaja, da je zato pomembno, da mladi vedo, da gre za zlorabo, da se lahko komu zaupajo, da lahko iz tega tudi izstopijo.
Haris Tahirović iz Društva Romski informacijski in znanstveno-raziskovalni center Anglunipe Ljubljana je povedal, da pri porokah mladoletnih otrok ne gre vedno za prodajo. "Če jaz kot stric na primer prispevam tisoč evrov, ne gre za prodajo, temveč pomoč družini, da lahko organizira poroko, da bo lahko nevesta bolje živela," pravi.
"Žrtve morajo vedeti, da lahko dolgoročno pričakujejo pomoč države, da se bodo lahko umaknile na varno. V kazenskem postopku pa je veliko odvisno prav od žrtve. Mlada Makedonka je na sodišču pričala osem ur, ko je sodniku pojasnjevala, da so jo prodali kot kravo in po poroki v Sloveniji z njo ravnali kot s psom," je sklenila Popovičeva.