Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Neža Mrevlje

Petek,
6. 12. 2013,
13.14

Osveženo pred

8 let, 10 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3

Natisni članek

Natisni članek

ples Kino Šiška

Petek, 6. 12. 2013, 13.14

8 let, 10 mesecev

Na at.Šiška tudi predstava o Pussy Riot

Neža Mrevlje

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3
Festival at.Šiška predstavlja združene slovenske in avstrijske moči s področja sodobnih scenskih umetnosti. Ljubljanskemu občinstvu želijo predstaviti umetnike iz obeh držav.

Festival at.Šiška je avstrijsko-slovenski fokus sodobnih scenskih umetnosti, kot so poimenovali sodelovanje med državama, natančneje med Kinom Šiška, dunajskim Tanz Quartierjem in INTPE – International Net for Dance and Performance Austria, ki podpira gostovanja avstrijskih umetnikov po svetu. V Ljubljani bodo tako s predstavami, delavnicami, predavanji in javnimi pogovori predstavili slovenske in avstrijske umetnike.

Na različnih lokacijah po Ljubljani se med 6. in 12. decembrom obetajo različni dogodki, med katerimi vrhunec predstavlja predstava DeSacre!, ki se med drugim navezuje na rusko feministično umetniško skupino Pussy Riot. Uprizorjena bo 10. decembra ob 20. uri v Križevniški cerkvi.

Predstava avstrijske koreografinje Christine Gaigg DeSacre! izhaja iz dejanskega političnega konteksta. Ruski antropologi so si leta 1911 po naročilu Sergeja Djagileva morali izmisliti poganski žrtveni ritual, saj je bil Pariz obseden s primitivističnimi elementi v umetnosti. Leta 1913 sta tako nastali glasbena partitura Le Sacre Du Printemps Igorja Stravinskega in istoimenska krstna koreografija Vaclava Nižinskega, ki se je dotaknila različnih tipov javnih žrtvovanj. Uprizoritev v Théâtre des Champs-Élysées v Parizu je povzročila škandal. Kontroverzno baletno delo, najprej je nosilo naslov Žrtev, je portretiralo pogansko obredje žrtvovanja device bogovom. Glasba, ki je spremljala zgodbo, je bila disonančna in nenavadna, koreografija Nižinskega pa je predstavljala radikalni odmik od konvencij klasičnega baleta, saj ni poudarjala liričnosti plesalcev, temveč destrukcijo in prvinskost.

12. februarja 2012, malo pred stoto obletnico krstne izvedbe škandaloznega ruskega baleta, je v moskovski katedrali Jezusa Odrešenika feministična punk skupina Pussy Riot izvedla svoj ritualni punkovski ples z naslovom Punk molitev – Božja mati, odženi Putina!. Nekaj tednov pozneje so bile članice punk skupine aretirane, sledil je montirani politični proces, ki je odmeval čez meje Rusije.

V svoji koreografiji iz leta 2013 se avstrijska umetnica Christine Gaigg tako ukvarja z umetniškima dogodkoma, ki sta zarezala v družbeno tkivo in povzročila moralno paniko tako med političnimi kot religioznimi oblastniki, pa tudi v širši družbi. Gre za tematiziranje ruskih škandalov preteklosti in sedanjosti. Čeprav avtorica predstave DeSacre! pravi, da ni bilo popolnoma jasno, kaj je povzročilo škandal, povezan z baletom Nižinskega. "Občinstvo je takrat očitno rado povzročalo nemire. Pri tem pa predstave DeSacre! ne razumem kot primerjavo med tema dvema škandaloma, temveč dogajanje v zvezi s predstavo Le Sacre Du Printemps raje razumem kot 'zabojnik' za akcijo Pussy Riot."

Avtor besedila v predstavi DeSacre! Erich Klein pravi: "Med škandaloma ne vidim neposredne povezave. Nižinski je svoje delo uprizoril v času radikalnih umetniških sprememb in inovacij, medtem ko za Pussy Riot nekateri pravijo, da so svojo akcijo izvedle ob koncu ali po koncu modernističnih protestov. Če govorimo o podobnosti dogodkov iz preteklosti in sedanjosti, čeprav gre za različna škandala, lahko sklenemo, da se kljub vsemu ni prav veliko spremenilo."

Koreografinja Gaiggova še poudarja, da skupina Pussy Riot predstavlja aktivistično in konceptualno umetniško skupino, primer Pussy Riot pa dokazuje, kot poudarja Klein, da v širšem perceptivnem polju očitno ni prostora za intervencije, v katerih se združujejo politika, religija in umetnost. Dodaja, da kot kaže primer Pussy Riot, imajo takšne akcije tudi svojo ceno. Članice punk skupine so bile namreč obtožene huliganstva, kar po ruski zakonodaji opredeljuje dejanja, ki zaničujejo družbo. Pa vendar so ravno odzivi akcije ruske punk skupine in sojenje tej pokazali nasprotno, in sicer družbeno zaničevanje umetnosti, še posebej tiste z neposrednim političnim sporočilom. V imenu potrjevanja oblasti in moči političnih in verskih avtoritet v Rusiji se je tako skozi sojenje Pussy Riot zgodilo javno žrtvovanje članic skupine. Kot odgovor na to pa je nastala predstava DeSacre!.

Po ljubljanski uprizoritvi predstave DeSacre! bosta v LP Baru ob 21.30 sledila performans in predavanje pod naslovom Sran Gospodnja (Usrana Gospa), v katerem bodo sodelovali Christine Gaigg, Erich Klein in Rok Vevar. Ukvarjali se bodo z vprašanji, kateri misteriji žrtvovanja so nujni, da bi se končala politična zima, in kje umetnost, religija in politika srečajo druga drugo.

Od dervišov do Škrip Inc. Festival avstrijsko-slovenskega fokusa sodobnih scenskih umetnosti bo odprla plesna predstava Dervish in progress plesalca in koreografa turško-sirskega porekla Ziye Azazija, ki že od srede 90. let živi na Dunaju. Predstavi, ki bo 6. decembra ob 19. uri v Kino Šiška, bo sledila dvodnevna delavnica ob koncu tedna Ples dervišev, kjer se bodo zainteresirani lahko preizkusili v plesu dervišev z mojstrom sufijskih plesov.

9. decembra bo na sporedu premiera Vlada G. Repnika Luftbalett II. Gre za samodejno predstavo, nadaljevanje baletne masovke s svetlobnim parkom Kina Šiška. Dva dni pozneje se bosta predstavila Marta Navaridas in Alex Deutinger s plesno predstavo On The Other Hand, ki se ukvarja s terorjem normalnosti in normalnostjo terorja. Za konec festivala napovedujejo še slovensko premiero performansa Škrip Inc. Jelene Rusjan, Kristine Gorovske in Tine Perić.

Ne spreglejte