Petek, 4. 4. 2014, 14.56
5 let, 2 meseca
Urbana Ljubljana skozi umetnost in modo (foto)
V pasaži ljubljanske Situle so včeraj odprli razstavo Urbana Ljubljana, umetniško instalacijo Roka Bogataja z naslovom Skrivnostnik/Jardin Secret in fotografsko razstavo Miška Kranjca Ob tirih, kar je pospremila še modna revija slovenskih modnih.
V kontekst urbanega in zgrajenega okolja, pod okriljem arhitekture poslovno-stanovanjske zgradbe Situla, so ustvarjalci razstave Urbana Ljubljana vstopili z več ravni. Umetnik Rok Bogataj se je teme lotil skozi instalacijo, narejeno iz ogrodja okoli tisoč dežnikov. Ponavljajoči se železni elementi, speti drug z drugim, so oblikovali labirint, v zastekljen prostor pa obiskovalce povabili, čeprav na lastno odgovornost, da se sprehodijo med njimi.
Ob prebijanju skozi prosojne, čeprav zavite poti, ki so z naslovom Skrivnostnik/Jardin Secret v pomenljivem paradoksu, je nemogoče mimo asociacij, povezanih z urbanimi prostori bivanja. Med zidovi na novo zgrajene ljubljanske stavbe – arhitekture kot zaščite pred zunanjimi vplivi, vremenskimi pojavi in vmesnikom med človekom in zunanjimi prostori – je tako Bogataj prisotne popeljal še do enega elementa kulturnega konteksta. Dežnika, premičnega elementa, ki človeka prav tako varuje pred vremenskimi razmerami. Sprehajajoč v labirintu iz ogrodij zaščitnikov pred dežjem, soncem in snegom, si posameznik tako izbira svojo pot, ob tem pa morda premišljuje, od kod so prišli vsi ti elementi, ki ga obdajajo, jih je kdo uporabljal in komu so že služili. A umetnik ni uporabil rabljenih dežnikov in s tem v instalacijo tudi ni vpletel njihovih zgodb – ali pač, saj jih je kupil in s tem nakazal na premise o množični proizvodnji, uporabi, potrošnji in podobno. Vendar je to lahko eno od branj nastalega in to niti ni avtorjeva misel in občutenje ob projektu, saj je sam idejo, ki stoji v ozadju instalacije, usmeril k čustvenemu in ne toliko k družbenemu svetu.
Naslov Bogatajevega projekta je namreč francoska izpeljanka besedne zveze Jardin secret, kar pomeni skrivni vrt, avtor pa to metaforično prebira kot prostor čustev in intimnih misli, ki jih vsak želi obdržati zase. Obiskovalec je tako po njegovem vabljen in zapleten v čustveni labirint.
Fotograf, ki ljubi vlake vseh vrst in dolžin, pa ob razstavljenih delih pravi: "Veliko je fotografov, ljubiteljev železnic, a skoraj vsi fotografirajo zgolj vlake – najbolj vidni in atraktivni del, pa tudi najbolj brezoseben. Mene pa zanimajo predvsem ljudje ob tirih, zato tudi predstavljajo največji del mojega fotografskega ustvarjanja. Njim tudi posvečam to razstavo."
Razstavi Skrivnostnik/Jardin Secret in Ob tirih bosta na ogled do konca junija.