Torek, 15. 5. 2012, 11.17
1 leto
Andrej Šifrer – mladosten, kreposten, divji in nor
Ideje 30 let kasneje
Le komu je že uspelo v največji dvorani slovenskega hrama kulture pri prvi pesmi koncerta poslušalstvo pripraviti do petja in se posloviti z objeto Gallusovo dvorano, prepevajočo njegov hit? Prav veliko jih zagotovo ni bilo, Andrej Šifrer pa je lahko bil v ponedeljek zvečer upravičeno ponosen na mladostno vzdušje na odru in občinstvo, ki mu je jedlo iz roke. Njegova dvojna vinilna plošča in dvojna kaseta Ideje izpod odeje, prva v zgodovini slovenske popularne glasbe, prodana v rekordnih več kot sto tisoč izvodih, kar si je danes nemogoče predstavljati, je zaživela v sodobni preobleki z naslovom Ideje 30 let kasneje, ki je svojo pot med poslušalce prav "žurersko" začela na odru Cankarjevega doma.
"Ideje pridejo iz napak in neumnosti, zelo redko iz močne pravovernosti," je ob svojem dvojnem jubileju hudomušno priznal legendarni soustvarjalec zadnjih treh desetletij slovenske zabavne glasbe, navdušen nad množico v dvorani, vrata katere so zaradi izjemnega zanimanja za marsikoga ostala zaprta. Nič nenavadnega, saj je Šifrer mojstrsko zastavil koncert ob svoji 60-letnici, ki jo je kronal s priredbami s plošče Ideje izpod odeje v družbi cveta slovenske glasbene mladosti. Dogajanje so na velikem platnu popestrili arhivski posnetki oddaje Gostilna Šifrer, ki so zbrane ponesli v osemdeseta, plašč sodobnosti pa je Šifrerjevim evergrinom nadela spremljevalna skupina. Martin Žvelc (klaviature, klavirska harmonika) in Čarli Novak (bas kitara) sta zastopala barve slovenskih prvoborcev na Idejah izpod odeje, preostala zasedba – Klemen Smolej (kitara), Gašper Peršl (bobni), Matija Krečič (violina), backvokalistki Katja Koren in Karin Zemljič – z Gašperjem Koncem (klavir) na čelu pa je bila mlajša od plošče, ki se je zapisala v slovensko glasbeno zgodovino.
Šifrerjeve zimzelene v techno, rock, rap, operni in narodno-zabavni preobleki
Uvodna čast je pripadla Alyi, ki je ponarodelo Vse manj je dobrih gostiln odpela v rahlo techno maniri, pri kateri se ji je na gugalnici nad odrom pridružil njen avtor. Boljšega kandidata za duet pomlajene priredbe pesmi Lepa dekleta ljubijo barabe, kot je bil Jan Plestenjak, bi Šifrer težko našel. Ko zvonovi zapojo je praznično zazvenela v zlitju glasov gostitelja večera, sopranistke Julije Kramar in finalistke prireditve Slovenija ima talent Ajde Ivšek. Mladi dami sta si za samostojno izvedbo izbrali še Podajam roke in Mar naj zato znorim?. Prvovrstno presenečenje je bil Trkaj, ki je svobodnjaško predelal To se govori (med ljudmi) in jo oblekel v hip hop, neverjetno pisan na kožo gorenjskemu kantavtorju, ki je bil ob slovenskem raperju številka ena prav "mladosten, kreposten, divji in nor". Kot takšen se je izkazal tudi v glasbeni novosti o robinhoodovskem junaku Leonu Lebarju.
Ideje izpod odeje, naslovno pesem Plošče z veliko začetnico, v kateri se je Šifrer spogledoval s poezijo, so s svojimi žlahtnimi glasovi oplemenitili člani škofjeloškega Tria Quartet. Naravnost navdušila je skupina Tabu z rockersko preobleko pesmi Romanje, ki bo v značilni tabujevsko energični izvedbi zagotovo intenzivneje osvajala poslušalce kot njen izvirnik pred tremi desetletji. Poleg humorističnega dueta Janez Hočevar - Rifle in Tone Fornezzi - Tof nekoč in danes ter aktualnega 'reklamno-propagandnega zadaha' ob nostalgično-satirični spremljavi Marjana Paternostra, legendarnega napovedovalca Radia Študent, sta salve smeha izzvala Lado Bizovičar in Jurij Zrnec, ki sta si s hudomušno odo tricentimetrskemu 'metuljčku' Martinov lulček pošteno privoščila "avtorja, ki je zapisan v slovenski DNK, tako kot 'fovšija'", za končni venček ljudsko-zabavnih miniatur pa mu znova prepustila oder.
A uradno sklepno dejanje je bilo le začetek konca, kajti občinstvo veseljaškega Šifrerja ni in ni hotelo spustiti z odra. Brezčasna Oče in zimzelena Gorska roža sta zaokrožili Ideje 30 let kasneje, novejša Za prijatelje pa je občinstvo prepričala, da je Šifrer svojstven glasbeni fenomen, ki si je s svežimi priredbami in ponarodelimi uspešnicami zapisal nesmrtnost v slovenski zabavni glasbi.