Torek, 11. 6. 2013, 13.37
1 leto, 6 mesecev
Daniel Dlouhy: Lahko mi poveš, da sem slab, ne pa se iz mene norčevati!
"Po dveh tednih snemanja v Peruju sem se počutil nekoliko klavstrofobično. Vsi so vedeli, da snemam film, vsi so me vabili k sebi domov, me pozdravljali in bili preveč prijazni. Zelo so se trudili, zaradi česar težko ostaneš kar se da objektiven," pravi Daniel Dlouhy, mladi tirolski režiser, ki mu je pred slabim tednom po dolgih, zaradi poplav oteženih ur potovanja, iz domačega Innsbrucka uspelo priti do Izole – tam je v objemu sonca, šuma morskih valov in vzklikanja razposajenih galebov predstavil svoj dokumentarni film Košček raja (Etwas Paradies).
V njem se je tridesetletni režiser podal v Pozuzo, mestece, ki leži sredi perujske džungle, kamor se je sredi 19. stoletja preselilo okoli 330 Tirolcev in nekaj več kot sto Porenjčanov. Daniel je tam raziskoval kaj potomci migrantov počnejo, kako ohranjajo svojo tradicijo in kako definirajo svojo identiteto. V naslov nastalega filma je vključil besedo raj – besedo, ki so jo njegovi sogovorci v Pozuzu uporabljali le, ko so bile kamere izključene. "Ko je bila kamera prižgana, so začeli razlagati o vseh problemih, ki jih imajo," nam je zaupal režiser.
Eno od vidnejših težav Pozuza, ki jo je mogoče opaziti tudi v nastalem filmu, predstavlja rasizem. "V Avstriji imamo za ta pojavi zelo lepo besedo: 'versteckter Rassismus', skrit rasizem. Vsi so mi rekli, da je tam mogoče opaziti skriti rasizem, ko pa sem prišel tja, sem ugotovil, da pravzaprav sploh ni skrit. Tirolsko prebivalstvo v Pozuzu mi je kar naprej razlagalo o 'neumnih ljudeh s hribov', ki jih kličejo Indijanci. Razlagali so mi, da so domorodci, Perujci neumni in da v Pozuzo prihajajo samo zato, da bi dobili otroke in da je to vse kar pravzaprav znajo početi," pravi Daniel in nadaljuje s trditvijo, da se tovrsten stvari dogajajo po celem svetu: "Zelo zanimivo se mi zdi, da so Perujci Tirolcem in Nemcem dovolili, da si ustanovijo svojo vas in tam še naprej razvijajo in negujejo svojo kulturo. Ko pa kdorkoli pride v Avstrijo, se od njega pričakuje, da se integrira ali pa odide. To me zelo moti."
A če v Pozuzu prihaja do takih ali drugačnih trenj med kulturami, je pravo sožitje po Danielovih besedah mogoče opaziti pri hrani. "Hrana je bila odlična. Pri njej se ljudje razumejo, kombinirajo perujsko in tirolsko, se igrajo in preizkušajo. To je popoln primer, kako bi tam stvari morale funkcionirati," pravi režiser, a skoraj brez premora nadaljuje: "Zelo zanimivo pa je, kako se druga generacija, potomci tirolskih priseljencev, oklepajo svoje zemlje, ki jo obdelujejo – od vseh drugih pa se pričakuje, da delajo za njih. Zanimivo vprašanje, od kje ta ideja. Je prišla iz Tirolske kot ideja kolonizacije ali je nastala v Peruju?"
In iz kje mladi ustvarjalec črpa energijo? V šali pravi, da ga poganja alkohol, a nato nadaljuje: "V delu uživam, pri dokumentarcih ne gre le za poznavanje pravil snemanja filma. Vsakič ko začneš z nečim novim, začneš od začetka. Nova tema, novi ljudje, od tega povlečeš veliko."
Dlouhy, ki od filma Košček raja v denarnem smislu ni imel nič, svoje sodelavce pa je lahko plačal le s smešno majhnimi vsotami, se med našim pogovorom kakopak dotakne tudi vedno prisotne težave s financiranjem filmskih projektov. "V Avstriji za snemanje filma dobiš denar, če delaš igrane film in si znan kot na primer Haneke. Bi pa morali o takemu financiranju dobro premisliti. Tirolska je ena najbogatejših predelov v Avstriji, a filmu ne namenja skoraj nič denarja," razmišlja režiser in nadaljuje z zgodbico, ki se mu je primerila pred realizacijo na Kinu Otok prikazanega dokumentarca. "Ko sem šel za denar prosit na Cine Tirol, mi je tam nekdo iz komisije rekel: 'Tu si bil že petkrat, vem, da snemaš dobre filme, a po pravici povedano, ti ne zanimajo veliko ljudi. Niso vredni našega denarja, ker ga tudi sami ne prinašajo. Cenim pa tvojo vztrajnost, zato ti bom nekaj dal.'" Kot pravi Daniel je ta moški potem prostor za nekaj trenutkov zapustil, nato pa se vrnil s tremi čepicami, na katerih je pisalo Tirolska. "Mislil sem si, 'kaj za vraga'?! Lahko mi poveš, da sem slab, ne pa se iz mene norčevati!"
"Potem ko je bil moj vendarle realizirani film premierno predvajan v Innsbrucku, sem mu eno vrnil in rekel, kako lepo je, da Tirolska financira filme ter da vseh treh čepic vendarle nisem uporabil in mu zato eno vračam. Verjetno zdaj z mano nikoli več ne bo spregovoril niti besede," v smehu še pripomni Daniel Dlouhy.