Petek, 5. 2. 2016, 10.50
8 let, 7 mesecev
Dunsinane: Intimno nadaljevanje Macbetha
Režijo prve slovenske uprizoritve je prevzel Aleksandar Popovski, ki je Dunsinane označil kot zelo intimno dramo, v kateri je avtor v središče na mojstrski način postavil človeka.
Po besedah direktorice in umetniške vodje gledališča Barbare Hieng Samobor je igra Dunsinane v vsebinskem smislu osrednji del sezone, saj se na zelo visok in mestoma močno poudarjen način ukvarja s krovno mislijo letošnjega repertoarja. Ta nosi naslov Strast in čast - ali sploh še obstajata? in kliče k razmisleku o tem, da nekatere reči izginjajo, kar je po njenih besedah obžalovanja vredno.
Kot je povedal Popovski, je imel po prvem branju vtis, da bo delal nekaj epskega. Ko pa se poglobil v besedilo, je videl, da gre za zelo intimno dramo, v kateri je avtor v središče na mojstrski način postavil človeka.
Pri študiju so raziskovali zelo široko območje z dramo povezanih polj. Tudi igralci so se spustili v globine likov in znotraj tega iskali različne načine interpretacije, je dodal režiser.
Greig svojo igro začenja tam, kjer se konča Shakespearov Macbeth: z angleškim zavzetjem škotskega gradu Dunsinane. Razlika je le v tem, da pri Greigu kraljica s škotskim imenom Gruach proti vsem pričakovanjem ni mrtva in nima niti najmanjšega namena, da bi se odrekla kroni, ampak skupaj z mladoletnim sinom Lulachom v gradu pričaka zavojevalce.
To preseneti tudi vrhovnega angleškega vojskovodjo Siwarda, ki je prišel v deželo z dobrimi nameni, da bi pomagal vzpostaviti mir med sprtimi škotskimi klani in ustoličiti novega škotskega kralja Malcolma, sina umorjenega kralja Duncana.
Gruach je ponosna in pokončna vladarica, ki ves čas ohranja dostojanstvo, a ni zato nič manj spretna pri obračanju dogajanja v svoj prid. Ko Siward spozna, da je bil izigran, se njegovi dobri nameni najprej sprevržejo v zaslepljeno sovraštvo in željo po zmagi za vsako ceno, pozneje pa v občutek nesmiselnosti zavojevalskega pohoda, vsebino igre povzemajo v gledališču.
Igra je po besedah dramaturginje Eve Mahkovic po vsebini izrazito aktualna. Dogajanje je sicer postavljeno v 11. stoletje na Škotsko, v čas angleške intervencije na Škotskem, vendar prikazano neposredno korespondira s trenutno politično situacijo in intervencijami Zahoda na Vzhodu.
Poleg tega je Dunsinane - z izjemo odprtih pasusov, namenjenih angleški vojski oziroma otroku vojaku - pisana precej filmsko. Od režiserja in celotne ekipe zahteva, da do besedila vzpostavita aktiven odnos in da iščeta gledališke rešitve tam, kjer se ponujajo filmske, kot so kadriranje in različni plani.
Za prevod je poskrbela Tina Mahkota, ki je Dunsinane označila kot "izrazito moško in kraljevsko igro". Scenografijo in kostumografijo podpisuje Angelina Atlagić, za glasbo je poskrbel duo Silence.
Igrajo Jure Henigman, Jana Zupančič, Matej Puc, Jaka Lah, Primož Pirnat, Gaber K. Trseglav, Boris Kerč, Jožef Ropoša, Ajda Smrekar, Robert Korošec k. g., Tosja Tič k.g., Tomislav Tomšič k.g., Jordan Arih Kranjec k.g. ter Filip Samobor (AGRFT) in Matic Lukšič (AGRFT).
Greig se je rodil leta 1969 v Edinburghu, kjer je nedavno postal umetniški vodja gledališča Royal Lyceum. Igro Dunsinane je napisal za Royal Shakespeare Company, kjer so jo krstno uprizorili leta 2010.