Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Deja Crnović

Petek,
16. 12. 2011,
15.48

Osveženo pred

8 let, 7 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 4

Natisni članek

Natisni članek

Petek, 16. 12. 2011, 15.48

8 let, 7 mesecev

Instant slava "zvezd" resničnostnih šovov

Deja Crnović

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 4
S pojavom resničnostnih oddaj so del estrade zasedli tudi tekmovalci v tovrstnih oddajah. S Kajo Jakopič smo se pogovarjali o njihovi instant slavi in roku trajanja.

Zvezde resničnostnih šovov so v tujini že dosegle status, ki je podoben statusu "klasičnih" estradnikov. Na spletu najbolj iskana zvezdnica lanskega leta je bila na primer Kim Kardashian, v četrtek pa se je pri nas mudila Paris Hilton, dedinja, ki je svojo slavo gradila tudi s pomočjo tovrstnih oddaj, čeprav pri obeh zvezdnicah ni zanemarljiv podatek, da sta na splet hote ali nehote lansirali svoj pornofilm – ultimativno resničnostno oddajo.

K nam so resničnostne oddaje, tako kot vsi pop trendi, prišle z zamudo, a tekmovalci v resničnostnih šovih imajo pri nas kot slavne osebnosti bolj omejen rok trajanja. Kot ugotavlja Kaja Jakopič, novinarka, urednica, magistrica medijskih študij in avtorica knjige TV voajerji, je slava tekmovalcev resničnostnih šovov odvisna od frekvence pojavljanja v medijih. "V njihovem primeru je to pravzaprav edino merilo njihove 'prepoznavnosti'. Tako rekoč čez noč se pojavijo v medijih in postanejo slavni, v medijih pa nastopajo predvsem v času tekmovanja, saj je v interesu medijskih hiš, ki producirajo 'reality' šove, da se čim več pojavljajo. Ko je šova konec, je ta frekvenca pojavljanja seveda popolnoma drugačna, njihovo pojavljanje v medijih je potem bolj ali manj odvisno od njih samih."

In ravno, ko so prepuščeni samim sebi, ko se vrnejo v "resničnost" onkraj resničnostnih oddaj, njihova slava počasi začne ugašati. "Kot smo videli, je velika večina tekmovalcev potem 'pozabljena', redki nadaljujejo z nekimi aktivnostmi, ki ohranjajo njihovo prisotnost v medijih. Takšen najbolj ekstremen primer pri nas je bil Artur Štern. Nekakšne izjeme so v tem primeru tudi tekmovalci resničnostnih oddaj, kjer iščejo talente, ki lahko svojo 'kariero' relativno uspešno nadaljujejo tudi po šovih, vendar je tudi tukaj to odvisno od medijskih hiš, ki jih 'forsirajo'."

Med prve resničnostne oddaje pri nas tako uvrščamo Bitko talentov, ki se je odvijala kot rubrika nedeljskih oddaj z Mariem Galuničem na TV Slovenija, ter Popstars – oddajo, v kateri so na komercialni televiziji Kanal A sestavljali novo glasbeno skupino. Kljub začetni evforiji ob novonastali skupini Bepop, h kateri je nekaj olja na ogenj prilila tragična smrt enega od članov skupine, se jih danes še komajda spomnimo. Drugače je s tremi finalisti Bitke talentov, ki so še danes del slovenske estrade. Zmagovalec Omar Naber je po zmagi v Bitki talentov zmagal še na Emi, leto pozneje nas je na Evroviziji zastopal drugouvrščeni iz Bitke talentov Anžej Dežan, tretjeuvrščena Katja Koren pa je letos v Nemčiji prepevala skupaj z Majo Keuc. Zmagovalka druge sezone Bitke talentov Nina Pušlar takojšnje slave sicer ni doživela, je pa zato na sceni še danes in je morda od vseh tekmovalcev še najbolj redno prisotna v slovenskih medijih.

Medtem ko se TV Slovenija resničnostnih projektov loteva bolj poredko, trenutno nove estradnike "proizvaja" v oddaji Misija Evrovizija, pa se je Pro Plus tovrstnim projektom posvetil bolj sistematično. Prvi sezoni Popstars je sledila druga, katere rezultat je bila povsem neprepoznavna dekliška skupina Unique, ki je kmalu razpadla, se je pa zato Maja P, ena od članic skupine, pozneje ponovno izstrelila med estradnike z nastopanjem v oddaji Kmetija slavnih in ljubezenskimi zapleti s člani slovenskih rock skupin.

Še bolj so v pozabo zdrsnili akterji Bara, morda se še najbolj spomnimo Alme Brdžanović, njenega "the show must go" in slečenih fotografij v Playboyu. Druga sezona Bara poleg velikega zaslužka gostilne As, kjer so tekmovalci delali, ni prinesla veliko. Tu pa tam je kakšno zvezdico izstrelila serija oddaj Sanjski moški in Sanjska ženska, kjer pa je največ zagotovo iztržila Nina Osenar, zvezda druge Sanjske ženske, ki je, kljub temu da na sanjsko potovanje ni odšla s svojim izbrancem Adelom, kot voditeljica Big Brotherja, Playboyeva zajčica, pevka in učiteljica joge postala nepogrešljivi del slovenske estrade.

In kakšen je rok trajanja tekmovalcev resničnostnih šovov? Kaja Jakopič je na naše vprašanje odgovorila z vprašanjem: "Kaj pa je sploh v tem primeru rok trajanja? Če se Damjan Murko dnevno pojavlja v vseh mogočih medijih – je to dokaz, da ima rok trajanja? Ali pa če se Jan Plestenjak ali Vlado Kreslin bolj redko pojavljata v družabnih kronikah, njuni koncerti pa so vedno razprodani – je to dokaz poteka roka trajanja? Hočem reči: mediji diktirajo oziroma zlorabljajo pojavljanje določenih oseb in iz njih delajo estrado, v bistvu kvaziestrado, saj vemo, da je pri nas zelo lahko priti v medije. Še najlažje, če igraš ekscentrika ali čudaka. Tako ali tako pa je pri nas to področje zelo specifično, v Sloveniji ni zvezd, ni estrade, pač pa znani, prepoznavni ljudje, ki jih publika medijev 'občuduje' na naslovnicah in v vročih novicah spletnih medijev, v bistvu pa se večina v svojem zasebnem življenju ne more obnašati in živeti prav nič zvezdniško; vozijo se z mestnimi avtobusi in živijo v blokovskih naseljih. Zagotovo pa lahko rečemo, da pri 'zvezdah' resničnostnih šovov pride do instant slave, ki zelo hitro tudi izgine."

Kakšno je stanje slovenske estrade, je morda še najbolj ponazorila tretja različica Big Brotherja na POP TV, Big Brother slavnih, kjer se niti tekmovalci niso poznali med seboj in so prvi dnevi v skupni hiši minevali predvsem v znamenju spoznavanja in vprašanja "Zakaj si pa ti tukaj?". Razen raperja Zlatka, Igorja iz skupine Šukar in Urške Čepin je bilo večino prebivalcev hiše Velikega Brata treba šele spoznati in po desetih tednih smo dobili novo garnituro slavnih na čelu s Sandro Auer, hčerko nekdanjega TV-voditelja, danes pa politika SDS Stojana Auerja. Ta je danes deležna medijske pozornosti predvsem zaradi nosečnosti, medtem ko o zakoncih Zenneli, kljub incidentu s krajo pršuta, danes slišimo bolj malo.

Trenutno strani rumenega tiska polnijo udeleženci ruralnih resničnostnih šovov, Kmetija išče lastnika in Ljubezen na seniku, a če pomislimo na pretekle udeležence teh oddaj, vidimo, da so se "na sceni" obdržali predvsem tisti iz Kmetije slavnih, ki so se svoje pogojno rečeno slave lotili na bolj sistematičen način. In čemu Kaja Jakopič pripisuje uspeh ruralno obarvanih resničnostnih šovov?

"Te oddaje so za Slovence bolj avtentične, lažje se poistovetijo z življenjem na kmetiji, v hiši, ki je preprosto in skromno opremljena, kot z življenjem v lepo opremljenih stanovanjih s pohištvom iz Ikee (kjer se, na žalost, dogaja velika večina slovenskih filmov in nadaljevank). Prav tako je treba vedeti, da je ciljna publika teh oddaj večinoma prav iz ruralnih okolij in ne iz urbanih."

In kdo je pri nas največ iztržil iz svoje odpovedi zasebnosti, ki je predpogoj nastopanja v takšnih oddajah? Kaja Jakopič ultimativne odpovedi svoji zasebnosti v Sloveniji ni opazila, je pa tukaj morda omembe vredna Britanka Jade Goody, ki je po nastopu v oddaji Big Brother nastopila še v bolj morbidni različici resničnostnega šova, ko so kamere snemale njene zadnje dni, ko je umirala za rakom.

Ne spreglejte