Četrtek, 5. 9. 2013, 11.30
8 let, 7 mesecev
Izjemni odzivi na slovenski film Razredni sovražnik
Razredni sovražnik, drama, ki jo je mladi režiser Rok Biček predstavil pred dnevi na sloviti Mostri, pripoveduje zgodbo o dijakih in njihovim novem učitelju nemščine, ki v razred vnese napetost. Odnos se še zaostri, ko ena od dijakinj stori samomor, za kar njeni sošolci obtožijo učitelja, zgodba pa se razpleta in zapleta v nepričakovano smer.
Bičkov prvenec se na beneškem filmskem festivalu v okviru 28. mednarodnega tedna kritike poteguje za zlatega leva v kategoriji filmov prihodnosti, s tem pa za nagrado sto tisoč evrov. Po beneški projekciji so se o Razrednem sovražniku pozitivno razpisali tudi tuji mediji. Povzetke nekaterih ocen smo zbrali tudi mi.
Bičkov prvenec označuje za mojstrski film, ki "meša hladno niansirano kinematografijo in impulzivno igro s signifikantnimi temami", njegovo bistvo pa ni toliko v razlogu za dekletovo smrt, temveč v, pri tem uporabi avtorjeve besede, "klasičnem vzorcu revolucije, ki potrebuje skupnega sovražnika, da združi skupino v eno".
"Film me je oslepil s svojo briljantnostjo, morda zato, ker se spretno izogiba postavljanju na eno ali drugo stran," še piše Rothejeva, ki sporočilo filma povezuje z našo človečnostjo. "Danes smo obsedeni s politično korektnostjo, izbiranjem pravih besed, priljubljenostjo, še vedno pa so prav tisti posamezniki, ki kršijo pravila, ponavadi odgovorni za najbolj pozitivne spremembe v naši družbi."
Film pohvali tudi zaradi prepričljive igre, posebno pozornost pa namenja scenariju, ki sta ga z Bičkom napisala Nejc Gazvoda in Janez Lapajne. Ta po njenem mnenju odraža splošno nezadovoljstvo v slovenski družbi. To, da je v zgodbi prav učitelj nemščine, Simonova povezuje z likom nacista, še posebej pa je to očitno, ko učitelj Robert dijakom citira Thomasa Manna. Dotakne se tudi glasbe in izbiro Chopinovega klavirskega preludija označi za izjemno pomembno za film.
Oceno filma so napisali tudi na spletni strani Hollywood Reporter. Tu so ob koncu ocene filma, ki ga kritik Boyd van Hoeij označuje za izdelek, ki si lahko utre pot tudi v tuje kinematografe, posebno pozornost posvetili tudi sami fotografiji Razrednega sovražnika.
"Med vizualijami prevladujejo bližnji posnetki obrazov, z uporabo širokokotne kamere pa avtor prepričuje, da bi film postal preveč klavstrofobičen," piše van Hoeij. Za kamero je stal Fabio Stoll, za njegovo snemanje pa je značilno tudi to, da kamere ne drži pri miru, "kar filmu kot celoti daje podton nemirnosti, tudi v njegovih najbolj tihih trenutkih".