Ponedeljek, 19. 1. 2015, 13.56
8 let, 8 mesecev
Art nouveau: Zavrgel sem cvet, a obdržal pecelj
Art Nouveau, umetniški slog, ki ga na področju nekdanje Avstro-Ogrske imenujemo secesija, se je razvil konec 19. stoletja, ko so umetniki, arhitekti in oblikovalci svoj navdih iskali predvsem v valovitih linijah narave. Art Noveau je bil prvi slog, ki je bil namenjen industrijski proizvodnji, njegovo vodilo pa je bilo, naj imajo industrijsko izdelani predmeti novo podobo in naj ne zgolj odslikavajo preteklih razkošnih slogov, kot sta renesansa in barok, je na današnji novinarski konferenci povedala Mateja Kos, kustosinja pri Narodnem muzeju.
Razstava Nova umetnost in narava je nastala v okviru širšega projekta Art Nouveau & Ecology, ki ga od leta 2010 izvaja mednarodna mreža Reseaz Art Nouveau Network. Ta je nastala na pobudo bruseljskega Zavoda za varstvo spomenikov in spomeniških območij in povezuje evropske strokovnjake in strokovnjakinje na področju dediščine art nouveauja. Razstava, ki je od jutri na ogled v ljubljanski Narodni galeriji se je do zdaj ustavila že v 13 mestih, po Ljubljani pa se seli v Havano.
Secesija, katere središče je bilo na Dunaju, je cvetela le kratko obdobje, del gibanja se je pozneje povezal s kubizmom in novim folklorizmom, ki se je napajal iz ruskega folklornega izročila, del pa je utonil v pozabo, kar je Mateja Kos ponazorila z dejstvom, da je bilo pri nas mogoče številne pomembne secesijske predmete najti brezplačno na odpadih. Prva secesijska razstava je bila pri nas organizirana šele leta 1984, skoraj istočasno so pregled naredili v Pragi, precej pozneje pa še v Zagrebu.
Raziskovanje s fotografskim objektivom je v umetnost prineslo podobe iz sveta botanike in živali, te podobe pa so nato služile tudi oblikovanju in razvoj predmetov in arhitekture. Za velik del navdiha je bila zaslužna tudi Japonska, ki se je sredi 19. stoletja začela odpirati proti svetu. Uvoz japonskih grafik je spodbudil živahno zbirateljstvo, najbolj slavna je bila trgovina Siegfrida Binga v Parizu, japonizem pa je odločilno pripomogel tudi k prelomu s starimi slogi.
Stilizirane oblike, ki so se navdihovale v naravi, so sobivale s podobami, ki so se napajale v fantastičnih bitjih, podobah, v katerih so umetniki in umetnice križali podobe žensk in živali. Na razstavi je tako na ogled na primer posnetek plesne točke Serpentinasti ples ameriške plesalke Loie Fuller, ki je s svojim kačjemu gibanju podobnim plesom v Evropi doživela izjemen uspeh.
Gozdu domišljijske pokrajine pa je namenjen tretji sklop razstave, v katerem so predstavljene podobe pokrajin, v katerih se prepletajo elementi zemlje, ognja, vode in zraka, vse skupaj pa je v fantazijskih podobah narave povezano v "vzneseno hvalnico sozvočju čutov", so zapisali v spremljevalnem besedilu.