Ponedeljek, 10. 4. 2017, 15.36
9 mesecev, 1 teden
Fotograf, ki je posnel največ slovenskih golih deklet
Fotografska perspektiva Aleša Bravničarja se je odprla, ko je pri enajstih letih prvič v roke vzel očetov predvojni fotoaparat Leica. Od takrat je preteklo že veliko let, obrabil je ogromno negativov in napolnil nešteto spominskih kartic. Skozi njegov objektiv se odvija čisto poseben svet. Okolje fotografa, ki ga vidi in doživlja s posebnimi občutji, takšnimi, ki so za nas nepredstavljiva.
Alešu Bravničarju zavidajo številni moški, saj je nedvomno videl največ slovenske golote. Čeprav je širši slovenski javnosti najbolj znan prav po svojem zelo uspešnem sodelovanju s slovenskim Playboyem, je Aleševo delo bolj obširno. Zelo veliko se ukvarja tudi z režijo in oglaševalsko fotografijo. Zaradi dela je veliko na poti, njegov dom pa ostaja Slovenija. "Dom je tam, kjer je srce. Doma se počutim povsod, vendar se vseeno vedno z največjim veseljem vračam v Slovenijo k družini. Moji hčeri me zelo pogrešata. Na vsakem potovanju najdem kak listek s čudovitimi ilustracijami in lepimi željami, skrit globoko v torbi ..."
V zadnjem času odkriva tudi nove perspektive sveta z višine – s pomočjo najnovejše tehnologije dronov. Sodobne tehnološke inovacije so mu blizu, zato ne čudi, da se je navdušil nad novim mobilnikom Huawei P10, ki je svojo kamero združil z vrhunskimi lečami Leica. Prav tistimi, ki Aleša Bravničarja spremljajo že od mladih nog.
Predstavljam si, da po svetu ves čas hodite s fotoaparatom. Ga kdaj nadomestite s telefonom?
Telefoni so nam omogočili, da dejansko nikoli več nismo brez fotoaparata. Odkar sem prodal svojo kompaktno kamero, je telefon zame popoln nadomestek za zakulisne fotografije in video. Ob tako dobri kakovosti slike za zasebne fotografije in "delovne" posnetke ne potrebuješ ničesar drugega. Telefoni so s svojimi kamerami postali tako izpopolnjeni, da so zdaj primerni tudi za profesionalno uporabo. To je izziv, ki se ga lotevam zadnje čase.
Ali pri svojem delu fotografirate tudi s telefonom? S kakšnim?
S telefonom sem nevpadljiv in diskreten, zato ga pridno uporabljam, kjer se le da. Kot perfekcionist sem potreboval nekaj, kar mi daje vrhunske rezultate tudi pri vsakdanjem "škljocanju". Leica je kot eden najboljših izdelovalcev optike na svetu svoje leče zaupala telefonom podjetja Huawei, zato sem se odločil, da izberem najboljše, kar ponujajo oboji – Huawei P10 plus ima tri Leicine leče in 20 megapikslov resolucije, kar je pri mojem delu optimalno.
Katere lastnosti kamere na telefonih vas najbolj navdušujejo?
Dejstvo, da lahko fotografiram v "raw" formatu, kar pomeni, da imajo posnetki kar največ informacij in dinamičnega razpona ter so pripravljeni na nadaljnjo profesionalno obdelavo. Pa to, da lahko delam vrhunske črno-bele portrete in da je na sliki pri tem dovolj izostreno tudi ozadje. Izraz za to, ki smo ga fotografi ukradli iz japonščine, je "bokeh". S kamero na telefonu Huawei gre zaslonka vse do 0.95 ...
Ali se strinjate s tem, da je zahvaljujoč sodobni tehnologiji vsak lahko dober fotograf?
Vsak je lahko fotograf, to nedvomno drži. Da je zaradi sodobne tehnologije dober, pa dvomim. V poplavi ponudbe, ki je daleč presegla povpraševanje, bo kakovost še vedno zelo iskana, vsaj med naročniki, ki nekaj dajo nase in na svoj izdelek.
Kot fotograf verjetno gledate na svet z drugačnimi očmi kot mi. Kakšen je svet skozi oči fotografa?
Fotografi gledamo na svet skozi svetlobo in kompozicijo. Morda smo res malce bolj obremenjeni s podrobnostmi kot drugi, ampak treniranje lastnega očesa je za nas užitek in stalnica. Nekoč sem videl nadvse zanimiv oglas. Par se je sprehajal po plaži, ona je videla žareči sončni zahod nad morjem, on, fotograf, pa stopetindvajsetinko sekunde in zaslonko 8. To je najboljši povzetek našega doživljanja sveta.
Kaj pa je za vas po toliko letih izkušenj sploh še izziv na vašem področju? Koga si najbolj želite ujeti v svoj objektiv?
Izziv je vsaka nova stvar, ki se je lotim. Če bi rekel, da sem naredil vse, bi bila to debela laž. Zelo rad odkrivam nove pristope k fotografiji, ki se jih lotevam na sto in en način. Danes je fotografski trg v popolnem razsulu, zato je kreativna drugačnost najbolj zaželen element pri pogajanjih za posel. Kakšne posebne želje glede določenega posameznika pred objektivom nimam, saj je vsak človek svojevrsten izziv. Fotografiral sem dovolj deklet in zvezd naše estrade, da lahko rečem, da tovrstnih želja nimam več.
Bi lahko izpostavili dve ali tri svoje fotografije (ali projekte), na katere ste najbolj ponosni?
Ponosen sem na nagrado Slovenia Press Award, ki mi jo je podelila žirija samih Pulitzerjevih nagrajencev, prav tako na svojo lastno izdajo revije Playboy Special, ki je bila posvečena samo mojim fotografijam na kar 130 straneh, na fotografijo Natalije Osolnik iz Indije, ki krasi steno Hefovega Playboyevega dvorca v Kaliforniji, pa tudi na naše vrhunske fotografske delavnice Shoot The Centerfold, ki jih prirejamo po vsem svetu. Naslednja bo že čez slab mesec dni na čarobnem vulkanskem Santoriniju v Grčiji.
Se še spominjate svojega prvega fotoaparata? Kakšen je bil oziroma kaj vse je zmogel?
Moji starši so bili ljubitelji preprostih "pocket" aparatov 110, ki so imeli izredno slabo kakovost slike, saj je bil negativ v kasetah zelo majhnega formata. Vedno sem vzdihoval nad pomanjkanjem detajlov na družinskih fotografijah. Potem mi je pri enajstih letih oče zaupal svojo predvojno Leico in to je bil zame zaklad, ki mi je odprl nov svet. Ta aparat je bil gonilo mojega odkrivanja igre svetlobe in senc ter velik razlog, da sem se vrgel v fotografijo.
Kaj pa prve fotografije? Jih še imate? Kakšen je bil motiv?
Sprva sem fotografiral naravo in prijatelje, kot vsak nadobudnež, ki začne fotografirati, in preživljal dolge ure v temnici, kjer sem delal svoje povečave. Takrat je bila izbira pravega filma in fotografskega papirja še kako pomembna. Vse stare fotografije imam še vedno v arhivu.
Kako spodbujate svoje modele pri poziranju? Se vam zdi, da je odnos med fotografom in modelom ključen za nastanek dobre fotografije?
Vsekakor je ključen. Ni dobre fotografije, če fotograf prepusti modelu vse delo in če je model brez energije. Vse preveč deklet misli, da bo fotograf naredil večino dela zanje. Fotograf lahko le ujame energijo in bit, ki jo oddajaš. Ne more iz tebe izvleči nečesa, česar ne deliš z njim. Na mojih snemanjih vlada predvsem sproščena energija in zelo veliko se smejimo, zato gre vedno tudi nemogoča naloga pod težkimi pogoji lažje od rok.
Veliko se govori o fotogeničnosti. Je to mit ali ima fotoaparat res nekatere obraze raje od drugih?
Dobro vprašanje. Pravijo, da ni nefotogeničnih ljudi, samo dobri in slabi fotografi. Zagotovo velja, da nekatere ljudi kamera bolj ljubi kot preostale, vendar je na fotografiji treba ujeti lepoto človeka v njegovi biti, takega, kot on sam je. Žal je industrija kozmetike, mode in lepotnih izdelkov pošteno izkrivila perspektivo ideala lepote, ki se je iz oblin Miloške Venere sprevrgel v heroinski šik kosti in kože, vendar se zdrav odnos do lastnega telesa na sreča vrača v zavest ljudi. Mladino je treba izobraževati na tem področju, da bo svoje telo sprejela takšno, kot je.
Kakšen je vaš pogled na sodobno manijo selfiejev? Ste tudi vi ljubitelj selfijev? Kateri je vaš najljubši?
Vsi smo po svoje ljubitelji selfiejev. Težava je le v tem, da nekateri v želji po popolnosti naredijo več sto posnetkov, dokler niso zadovoljni s svojim portretom. To je pripeljalo do manije, obsesije in profilov na družabnih omrežjih, kjer je mogoče videti izključno to. Pretiravanje v izpopolnjevanju svoje podobe in čezmernem filtriranju res nima smisla. Še zlasti zato, ker je vse narejeno na hitro in namenjeno zgolj instantni potrošnji v smislu potrditve in praznih "lajkov" drugih.
Predstavljam si, da so stene vašega stanovanja polne okvirjenih fotografij. Se motim? Kaj je na njih?
Doma imam zelo malo fotografij. Na mojih stenah visijo slike vrhunskih slikarjev in grafikov, kot so Spacal, Berber, Rabuzin ... Moja najljubša slika je zagotovo mojstrovina Edwarda Hopperja Nighthawks, ki sem si jo šel pogledat tudi osebno – v Art Institute of Chicago, kjer ponosno visi med preostalimi ameriškimi klasiki.
Nasvet iz prve roke: kako narediti res dobro fotografijo z mobilnim aparatom?
"Pri portretih je treba paziti na popačenje obraza, saj imajo telefoni večinoma širokokotni objektiv med 20 in 28 milimetri. Pazite na dobro osvetlitev in ne fotografirajte v slabih svetlobnih pogojih, saj telefonski senzor tam ne pokaže vse svoje moči. Izklopite bliskavico, če je subjekt oddaljen več kot tri metre, saj je ta v tem primeru nepomembna. Predvsem pa se ob fotografiranju zabavajte!"
Je odličen telefon Huawei P10 že odločil boj za najboljšega letos?