Petek, 5. 6. 2015, 13.39
8 let, 11 mesecev
Neoliberalizem na pol

Z veseljem sem nedavno prebral duhovito (od tod moje veselje) gloso Žige Turka o pavšalni uporabi besede "neoliberalizem" za čisto vse, kar danes nekomu mogoče v družbi ni všeč.
In namesto da bi tak namrgodeni človek najprej premislil in dorekel, kaj konkretno ga pravzaprav moti v mestu ali v svetu ter kje natančno ga boli (in pri tem morda boleče brcnil tudi v kakšen lasten mejni kamen ali (možganski) pesek) - preprosto zakriči magično besedo "neoliberalizem".
Kot so včasih na pamet, da ni bilo treba napenjati možganov, zakričali "nevernik" ali "nazadnjak" ali "narodni izdajalec". Kako preprosto in antiintelektualno!
Pa ne gre za to, da bi se mi zdelo potrebno kakorkoli zagovarjati novo svetovno gospodarsko-ekonomsko ureditev, ki ji lahko rečemo tudi neoliberalizem in je nastala z gospodarsko in finančno globalizacijo. Spremenjena geografija sveta je naravno dejstvo, ki ne potrebuje niti obramb niti napadov.
Naravni procesi preprosto so - naravoslovci take determinizme lažje dojamemo. Če se zaradi potresa udre zemlja, bo tam verjetno nastalo novo jezero. Vse jadikovanje proti gravitaciji in fiziki vode je enako brezplodno kot navduševanje nad pojavom, ki je ustvaril novo jezero. Ki je ob tem morda poplavilo ceste, vasi, rodovitna polja in prizadelo ali celo končalo veliko človeških življenj.
Kapital je rastel skupaj s človeško družbo in umiral hkrati z ljudmi. Z globalizacijo pa je kapital postal nesmrten, vsaka kriza ali lokalna vojna ga le premakne drugam, svetovne vojne pa ni bilo že 70 let. Zato je globalizirani kapital postal nesmrten in se z leti posledično strahotno nakopičil. Številke kapitala na papirjih, zadolžnicah in pogodbah noro presegajo vrednost človeške fizične produkcije, ki je bila v zgodovini vseskozi temelj kapitala.
Ampak vendarle je to naravni pojav, ki ga nihče ni hotel, a se je po nekih naravnih zakonitostih izcimil iz globalizacijskega procesa. Zato ni nobena posebna modrost paničariti o neoliberalizmu, težje pa se je težav z njim lotiti tako, da te čim manj prizadene. In v tem je problem.
Pri vseh drugih živih bitjih se nam zdi logično, da je njihova prehranska veriga naravni pojav. Plaz preusmeri reko in antilope se predvidljivo preselijo drugam in plenilci predvidljivo propadejo, ker jim selitev za antilopami preprečijo teritorialne meje drugih plenilcev.
Ampak povsem enake vrste naravni pojav je bilo na primer nekoč tudi odkritje Amerike, ki je povzročilo razmah ladjarstva, trgovanja, kolonializma in na njem temelječih predelovalnih industrij.
Vrnitev prve španske ladje z novico o novem, bogatem, nebranjenem teritoriju je sprožil enako neizbežno naravno sosledje dogodkov v človeški prehranski verigi, kot se zgodi na vsakem travniku, kjer mravlja naleti na truplo miši ali črička. Če bi stokrat zamenjali Kolumba, bi nastalo vedno močno podobno sosledje dogodkov.
Antikolonialist je svojemu bohinjskemu sovragu naštel vse grehe njegove kolonialistične duše, začenši s trpljenjem Indijancev in zasužnjevanjem Afričanov in mučenjem delavcev na plantažah in izkoriščanjem angleških tekstilnih delavcev, grozljivo, skratka.
Nato mu sosed kolonialist seveda ni ostal dolžan z argumenti, da so angleški delavci iz tlačanov vsaj postali samostojni ljudje in dobili javne šole ter zdravstveno službo in pravico, da so več kot zgolj gospodarjeva živina.
Kolonialist pa je nasprotno jadikoval nad nesrečno bohinjsko usodo, ki je njihovo bistro reko Savo pognala nekam proti divjaškemu, neperspektivnemu Balkanu, namesto po bližnjici v Trst.
Saj bi v tem primeru lahko kar z bohinjskim čolničkom odveslal do tržaškega pristanišča, naložil kakšno vrečo kave in odškrnil nekaj dobička Tržačanom, ki so začeli neskropulozuno služiti milijone zgolj z banalno preprostim kolonialističnim opravilom, da so mešali in pražili kavo ter jo prodajali na Dunaj in naprej.
Njegovo prosto razlivanje po planetu v mrzličnem iskanju naložb unificira vso raznolikost človeških kultur v en sam obrazec industrijskega prekarca. Nesmrtnost kapitala je smrtna bolezen, to je jasno vsem. A hkrati verjetno ni nikogar, ki bi hotel zablodelo kapitalsko ekonomijo resetirati na klasičen način - z novo svetovno vojno.
Do vzpostavitve rešitev bodo seveda lastniki kapitala, od bodočih upokojencev do bogatašev, še naprej iskali vsaj papirnate garancije, da se jim vrednost kapitalskih številk ne bo v nekaj letih ali desetletjih razblinila v nič.
A vse to panično obešanje kapitala na vse, kar je mogoče vsaj približno olastniniti, seveda ne bo rešilo problema globalizirane nesmrtnosti kapitala, ki se kopiči kot svetovni družbeni tumor.
Verjetno, pravzaprav gotovo, so v tem trenutku že v teku številni scenariji glavnih svetovnih kapitalskih igralcev, ki jih običajni smrtniki komaj slutimo. Vsi bi radi imeli zanesljivejši in oprijemljivejši kapital.
Rusija je že pred leti zaprla kapital v državne meje, Kitajska ga nikoli ni zares sprostila zunaj državnih projektov. Naraščajoča politična in vojaška nasprotja so morda samo kulisa za kontrolo nevarnih posledic kapitalske globalizacije. Svet nikoli ne gre nazaj, a slabe izkušnje marsikaj spremenijo za naprej.
Svet bo gotovo prebavil neoliberalizem in živel naprej, Bohinjski pretepi med slovenskimi neoliberalci in antineoliberalci pa so zgolj smešni, saj niti eni niti drugi niso tisto, kar igrajo. Oboji živijo v enakih stanovanjih in vozijo podobno avtomobilsko starino in imajo približno enako revščino na tekočem računu.
In so daleč od zgodb, ki se jim pravi neoliberalizem. Saj še pravih pokojninskih skladov nimamo, ampak živimo iz (delavskih) rok v (upokojenska) usta. Kaj torej sanjamo in se celo prepiramo o neoliberalizmu? Zato bi bilo v medsebojnih prepirih bolje poimenovati tisto, za kar se zares prepiramo, ko se prepiramo - svoje zaresne mejnike in dovozne poti in služnosti in službe, po katerih hrepenimo.
In bi namesto svetovnih kapitalskih problemov raje družno razreševali problem lastnih zaslužkov, ki so za enako delo polovico manjši kot pri sosedih na drugi strani hriba. In razrešili problem svojih otrok, ki dobijo spodobno delo samo na drugi strani hriba. In razrešili problem bolnišnic in šol ter univerz, ki na drugi strani hriba bolje delujejo.
Ko to opravimo, pa se lahko vsi skupaj družno z mesarico na rami odpravimo na Dunaj presekat na pol neoliberalizem, če bo do takrat še živ.