Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Torek,
1. 1. 2013,
14.29

Osveženo pred

8 let

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue Green 4

Natisni članek

Torek, 1. 1. 2013, 14.29

8 let

V Milanu vnovič zavrnili Verdija

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue Green 4
Preberite, zakaj so italijanskega opernega skladatelja Giuseppeja Verdija pokopali brez glasbe in petja in zakaj je njegovo najlepše delo dom za ostarele glasbenike.

Verdijev rojstni datum je 9. oziroma po nekaterih dokumentih celo 10. oktober 1813. Opernemu velikanu so se ob bližnji 200. obletnici rojstva ponekod po svetu poklonili že v letošnjem letu. V Metropolitanski operi v New Yorku so na primer novembra premierno uprizorili njegovo opero Ples v maskah, sicer pa v januarju 2013 napovedujejo tudi novo produkcijo opere Rigoletto. V Kraljevi operni hiši Covent Garden v Londonu bodo skladateljev jubilej obeležili marca s premiero Nabucca, medtem ko bo Angleška nacionalna opera (English National Opera) februarja premierno uprizorila Traviato.

V madridski operni hiši Teatro Real so v decembru na oder na novo postavili opero Macbeth, v Bavarski državni operi v Münchnu pa so v nedeljo po televiziji prenašali Verdijev Rigoletto, ki je bil premierno uprizorjen 15. decembra. Poleti bo Verdijevo obletnico obeležil tudi Salzburški poletni festival, in sicer z operami Falstaff, Don Carlos, Devica Orleanska in Nabucco.

V Italiji Verdiju posvečena dva festivala Najbolj praznično bo v Italiji, kjer bosta Verdiju v celoti posvečena dva festivala. Letošnji 91. operni festival v veronski areni bo v poletnem času ponudil številne poustvaritve Verdijevih znanih del, med drugim bo v operi Nabucco nastopil svetovno znani španski tenorist Placido Domingo. V Parmi - mestu v bližini skladateljevega rojstnega kraja Le Roncole, ki se danes imenuje po njem Roncole Verdi - pa se bo junija začel Verdijev festival. Ta poteka od leta 2001, ko je minilo 100 let od skladateljeve smrti. Januarja se bodo mojstru poklonili tudi v tržaškem Verdijevem gledališču, in sicer z delom "Il Corsaro" - koprodukcijo z Opero iz Monte Carla.

Spomin na skladatelja bodo oživili tudi v Milanu. V milanski Scali bo na ogled šest novih produkcij: La Traviata, Falstaff, Nabucco, Macbeth, "Oberto conte di San Bonifacio" in Ples v maskah. V italijanskih medijih je nedavno nemalo prahu dvignilo odprtje nove sezone milanske opere, ki si je za to priložnost izbralo opero Lohengrin Richarda Wagnerja. Ta sicer prav tako letos obeležuje 200. obletnico rojstva. Ob tem se je med drugimi pojavilo tudi ironično vprašanje, ali bodo Nemci morda Wagnerjevo leto obeležili z Verdijevo opero.

V Milanu nenaklonjeni Verdiju? Dozdeva se, da Verdiju v Milanu niso bili naklonjeni že na začetkih njegove ustvarjalne poti. Že leta 1832 je namreč konservatorij v Milanu, ki se danes imenuje prav po Verdiju, mladega genija na sprejemnem izpitu odklonil z utemeljitvijo: "Kandidat ni nadarjen za glasbo". Verdi je moral zato znanje pridobiti zasebno pri maestru Vicenzu Lavigni. Na njegovi ustvarjalni poti mu je pomagal Antonio Barezzi, ki je bil njegov mecen in poznejši tast. Ob strani mu je stal tudi po smrti svoje hčere oziroma Verdijeve žene in dveh otrok, ki so umrli ob epidemiji.

Verdi je pozneje v milanski Scali uspel že s prvo opero "Oberto conte di San Bonifacio". Njegova druga opera je propadla, saj jo je skladal ob umirajoči ženi in otrocih, nato pa se je začel njegov skladateljski vzpon vse do velikega trojčka - Rigolleto, Trubadur in La Traviata. Skladatelj je bil vseskozi izredno pozoren na librete, ki so nastajali po predlogah velikih literarnih mojstrov, kot so Hugo, Byron, Voltaire, Dumas in Shakespeare.

Verdijev drugi trojček tvorijo opere Ples v maskah, Moč usode in Don Carlos, ki se jim je pozneje pridružila še Aida. Skladatelj je v tem obdobju zapisal: "Umetnost, ki ji manjka neposrednosti, naravnosti in preprostosti, ni več umetnost". To mnenje ponuja razmislek o njegovem sodobniku Wagnerju. Skupaj sta zaznamovala 19. stoletje. Oba sta bila na začetku ustvarjalne poti še trdno zasidrana v tradiciji, nato pa sta našla svoj izvirni operni izraz. Prav tako sta bila oba slavna in velika ljubljenca občinstva že za časa življenja. Za razliko od Wagnerja pa je Verdi vse življenje ostal skromen kmet, ki je upravljal svoje posestvo.

Verdija na njegovo željo pokopali brez glasbe ali petja Leta 1874 je Verdi napisal Rekviem, poklon smrti in odrešenju. Po letih molka se je vrnil še z deloma Othello in Falstaff. Leta 1897 je napisal cerkveno delo Stabat Mater. Eden glavnih predstavnikov romantične opere je zadnja leta življenja preživel v Milanu, kjer je za posledicami kapi umrl 27. januarja 1901. Pokopali so ga v skladu z njegovimi poslednjimi željami - brez glasbe ali petja. Pogreba se je na ulicah Milana udeležilo okoli 28.000 ljudi.

Najlepše Verdijevo delo je dom za ostarele glasbenike Na vprašanje, katero je njegovo najlepše delo, je Verdi odvrnil, da dom za ostarele glasbenike, ki ga je ustanovil. Tja so prenesli njegovo truplo ob spremljavi Nabucca. V tej operi je izražena želja Italijanov po svobodi in zedinjenju. Kot velik domoljub je tudi sam konkretno podpiral gibanje za združeno Italijo.

Ne spreglejte