Četrtek, 12. 4. 2012, 12.32
7 let, 4 mesece
Newstweek: Prirejajte medijsko realnost po svoji volji
Aksioma je včeraj zaživela skozi še enega od družbeno angažiranih umetniških projektov, ki tematizirajo našo realnost, prepredeno z digitalnostjo, čemur se v projektnem prostoru, poleg odpiranja drugih tematik, na različne načine intenzivno posvečajo že dve leti. S projektom Juliana Oliverja in Danja Vasilieva, njuno hekersko napravo Newstweek, lahko tokrat vstopite v osrednje domače in tuje medijske portale, tam pa spreminjate, popravljate, prirejate, smešite in sporočate kar sami. Bralci tako postanejo avtorji, avtorji bralci, sprejemniki prejemniki in prejemniki sprejemniki. Medijska krajina tako ni več v rokah peščice, ampak večine, ki deluje od spodaj navzgor, so izhodišča hekerskega projekta, ki v posameznem prispevku omogoča spreminjanje njegove vsebine v obsegu 140 znakov, kar je dolžina tviterskega sporočila.
Julian Oliver je goreč zagovornik prostega programja pri umetniški produkciji, distribuciji in izobraževanju, na polju umetnosti in tehnologije pa je dejaven že od leta 1998. Računalniški umetnik Danja Vasiliev skozi svoje projekte preizprašuje sodobno naklonjenost digitalnemu življenju, trenutno razvija več naprav, ki bodo postale nova orodja za digitalno intervencijo. Ena takšnih je zagotovo tudi Newstweek.
Newstweek je majhna naprava z veliko konceptualne in tehnične zmogljivosti. V velikosti in podobi stenskega adapterja se v njem skriva velika taktična vrednost, ki lahko sprevrača marsikatero medijsko krajino kot tudi poglede na digitalno realnost, ki je v načinih upravljanja in delovanja le preslikava že znanih modelov. Hekerska naprava pa, nasprotno, orodje in kanale za sporočanje polaga v roke posameznika.
Umetnika navodila za izdelavo naprave ponujata na strani http://remote.newstweek. Dostopne točke, kjer lahko Newstweek lokalno manipulira z novicami, pa so ponavadi kavarne, knjižnice, hoteli, univerze in drugi prostori, kjer je na voljo javno brezžično omrežje. V tem trenutku po svetu deluje nekaj takšnih, na njih pa ljudje "tweekajo" svoje poglede in ironije sodobnosti.
Za tehnološko intervencijo s konceptualno in družbeno kritično razsežnostjo sta umetnika v kategoriji kibernetične umetnosti lani prejela nagrado zlata nika na Ars Electronici v Linzu, na enem od osrednjih festivalov za umetnost, družbo in tehnologijo. Letos pa bosta v okviru festivalske zbirke napravo vgradila v Center Ars Electronica.
Projekt tako označujejo kot enega od najprodornejših hekerskih umetniških projektov v zadnjem letu. Ne nazadnje preizprašuje marsikatero dejstvo naše sodobnosti, tudi tisto, da z vedno večjim številom različnih naprav, od ponudnikov spletnih storitev, številnih skrbnikov strežnikov in lastnikov dostopnih brezžičnih omrežij, uporabniki niti niso več seznanjeni z njihovimi funkcijami, kar povečuje možnosti manipulacije med izvirom in ciljem (med strežnikom in zaslonom), še opozarjata umetnika.