Petek, 23. 11. 2012, 13.55
8 let, 8 mesecev
Atelje pod Rožnikom Matjaža Počivavška
Potrebe in naročila velike javne plastike tedanje oblasti so bile razlog za gradnjo prvih profesionalnih umetniških ateljejev v Sloveniji. Še danes so redki ustvarjalni prostori v lasti Mestne občine Ljubljana, ki našim umetnikom zagotavljajo dobre ustvarjalne pogoje. V pritličju danes poleg akademskega kiparja Matjaža Počivavška ustvarjata tudi Stojan Batič in Drago Tršar. V prostornih ateljejih z visokim stropom se tudi v današnjem času ustvarja naša kiparska zgodovina.
Denar, ki je ostal od gradnje parlamenta, je bil uporabljen za gradnjo državnih umetniških ateljejev v Rožni dolini. Načrte za ateljeje je pripravil Vinko Glanz, ki je prav tako v začetku petdesetih let pripravil načrt za zgradbo državnega zbora.
V kiparskem ateljeju v Rožni dolini je med drugim nastal tudi javni spomenik Zoranu Kržišniku, ki so ga pred dvema letoma postavili pred Tivolskim gradom. Počivavšek je v skulpturi, posvečeni Zoranu Kržišniku, združil bron in železo v eno celoto. Pri tem ne morem reči, da gre za poenoteno kiparsko tkivo, pred gledalcem stoji likovno premišljena in usklajena ter poenotena skulptura. Njegova skulptura se intimno vključuje v prostor in s spreminjanjem patine zaradi fizikalnih specifičnosti materiala deluje živo in v nenehnem spreminjanju napoveduje tudi minljivost podobe same.
Matjaž Počivavšek se že dlje časa ukvarja s podobami acheiropoietos, ki po svojem principu iz dela izključujejo roko kot genialno orodje ustvarjanja. Vonj po vosku usmerja pogled po skulpturah v ateljeju, ki je hkrati tudi simulirana galerija. Umetnik v čist prostor postavlja svoje skulpture, jih osvetljuje z reflektorji, da bi se čim bolj približal pogledu na umetnino, ko bo ta lahko postavljena v galerijski prostor. S tem spregleda napake in razmišlja o formalnih spremembah na delih.
Vse na tem svetu ima očitno svoj odločilen trenutek. Trenutek resnice. Trenutek ljubezni. Trenutek resnosti in smeha. Trenutek sovraštva, joka in jeze. Trenutek dotika in stiska roke. Trenutek pogleda in uvida. Trenutek veselja, nelagodja ali bolečine. Trenutek radosti. Trenutek trenutka in trenutek prostora. Trenutek neponovljivosti in trenutek momenta. Vse to nas lahko vrača k skulpturam Matjaža Počivavška. V njih zaradi vključevanja arhetipskosti z vsakim srečanjem na "kraju zločina" spregledamo in dojamemo nekaj novega. Njegova dela so zanimiva za branje tako z distance kot od blizu, kjer spregledamo teksturo in igro plemenitih materialov, ki jih kipar uporablja pri perfekcionističnem ustvarjanju.