Torek, 5. 2. 2013, 13.02
6 let
"Žensk pa ne spustimo zraven!"
Pust Mozirski ima bogato tradicijo, že več kot 130 let, saj prvi viri o pustovanju v tem kraju sežejo že v leto 1891, ko je njihov pustni kronist Žiga Laykauf zapisal, da v Mozirju Pustnaki zganjajo norčije. Okol ofiranje na pustni ponedeljek, prevzem trške oblasti in šlihtanje domačih problemov na pustni torek ter kremiranje rajnega pusta na pepelnično sredo so pustni običaji zabeleženi v prvem pisnem viru in ohranjeni vse do danes.
O letošnjem Pustu Mozirskem se pogovarjamo z uradnim pustnim gobezdalom (po domače PR-ovcem), kot se sam predstavi, Robertom Klemenakom, sicer pa prekaljenim Pustnakom in dolgoletnim članom mozirske pustne bratovščine, ki o pustu v Mozirju ve vse in še več.
Pravo uradno pustovanje v Mozirju pa se bo torej začelo jutri, na debeli četrtek, ko podeljujejo trške pravice. Do njih je upravičen prišlek, ki nekaj naredi in prispeva za Mozirje in ima pusta rad. Dogajanje se nadaljuje v ponedeljek, ko pustna bratovščina, ki jo sestavlja okrog 50 do 60 članov, zraven pa še pustna fana in pustno sito, hodi od hiše do hiše (okol ofiranje) ter presaje in rešuje vse trške zdrahe in probleme. Poleg tega pa pobirajo darove, včasih so bile to klobase, jajca in drugo, danes, ko je kriza, pa kot prostovoljne prispevke pobirajo izključno denar.
"Pustno bratovščino sestavlja tudi ansambel Boj se ga, ki je takšno ime dobil v petdesetih letih prejšnjega stoletja, ker nihče od bratovščine ni znal igrati na noben instrument in so zaradi tega za bat se slabo muzicirali," nekaj osnovnih podatkov zgobezda Robert Klemenak.
Glavno dogajanja je na pustni torek, ko že navsezgodaj Pustnaki pridejo pred občinsko stavbo in Pust Mozirski od župana prevzame občinsko oblast. Njihov pustni župan v enem samem dnevu pošlihta tako gospodarstvo kot negospodarstvo, politiko in vse tisto, kar legitimno izvoljeni župan prek celega leta ni znal, hotel, mogel ali pa se mu preprosto ni ljubilo. Potem obiščejo še gospodarstvo, kolikor ga je še kaj živega v Mozirju, v vsako firmo pa prinesejo nekaj daril za izboljšanje proizvodnje, še doda Klemenak.
Sprva se je pustni karneval začel zgodaj popoldan, ob dejstvu, da zdaj skoraj vse firme delajo po "evropskem delovnem času" in da bi na trg privabili čim več mask in skupin, ki se udeležujejo pustnih povork na pustni torek, so dogajanje premaknili na večerni termin.
S koncem pustnega torka pa Pust Mozirski še ne umre: na pepelnično sredo se namreč zgodi še žalostni del pusta, ko ga ob desetih dopoldan na trgu položijo na pare, v veliki žalosti pa ga Pustnaki popoldan pokopljejo in sežgejo, sledi pa še branje testamenta in krst novih članov pustne bratovščine. Veseljačenje je tako nepreklicno konec in Pustnaki se "radostno" vrnejo k svojim ženam.
Vso to uradno tradicionalno dogajanje pa spremlja tudi zabava pod šotorom, ki je postavljen pred Mozirskim gajem in kjer se zabava začne na pustni petek.
In kdo bo letos na tapeti? "Odločili smo se, da letos ne bomo morili ljudi s politiko, gospodarstvom in drugimi stvarmi, ker mislim, da že polovica Slovencev ne glede več dnevnika, ker posluša same lajne. Mi pa bomo lajnali tako, da bomo poskusili razvedriti ljudi in jih odgnati od vsakdanjih skrbi," je odločen gobezdavi Klemenak.
Torej prav nobene politike na Pustu Mozirskem, to se zdi skoraj nemogoče: "No, nekaj malega lokalne politike seveda bo, ob prevzemu oblasti in s problemi, ki mučijo ves svet: brezposelnost in velike obljube prejšnjih in zdajšnjega župana, ki jih ne morejo izpolniti. Mi pa stvarem rečemo bobu bob in uredimo, ampak vsega pa tudi ne smem razkriti, mar ne?" vsega torej ne želi zgobezdati Klemanak.
Namesto političnih bodic bodo letos Mozirski Pustnaki v svoji točko na torkovem karnevalu izdelovali letni krajevni koledar (ker koledarji so zdaj očitno popularni, če imajo knapi svojega, zakaj ga ne bi imeli še Pustnaki), kjer bo črno na belem skozi karikirane like predstavljeno vse, kar pomembnega "dogaja" v kraju in žre Mozirjane skozi leto (od Golt, Mozirskega gaja, gasilcev, do poplav).
Zato pa poskušajo obuditi, da bi bile njihove žene zraven na pustnem pogrebu na pepelnično sredo, ko naj bi jih prevevalo veselje, da se pustnaki po vandranjih vračajo domov in k opravljanju zakonskih dolžnosti, ki so jih tri dni v času pusta rešeni.
Pa za konec še številka o obisku: najbolj množično se ljudje udeležijo karnevala na pustni torek, kjer se zbere okrog pet tisoč ljudi, na vseh pustnih prireditvah skupaj, vključno z zabaviščem pod šotorom, pa je ta številka še enkrat višja.