Sreda, 6. 5. 2015, 17.00
8 let
Z rabljem in čarovnico skozi temno zgodovino mučenja
Od 7. maja do 27. septembra bo na Ljubljanskem gradu v dvorani Kazemate na ogled razstava Barbarstvo muk, na kateri si bo mogoče ogledati mučilne naprave iz obdobja med 16. in 18. stoletjem, vsak petek, soboto in nedeljo ob 18.30 pa si razstavo lahko ogledate v družbi vodnika ter rablja in obtožene čarovnice Anice, maja bodo organizirali cikel predavanj o zgodovini kaznovanja na Slovenskem, septembra pa bodo razstavo sklenili z okroglo mizo z Amnesty International, na kateri se bodo pogovarjali o tem, kakšne oblike mučenje prevzema danes.
Na današnjem vodenem ogledu je grajski vodnik Aleksander Jovanovič skupaj z igralcema v vlogah rablja Hansa Heinricha Selingerja in čarovnice Anice predstavil nekaj najbolj okrutnih metod in pripomočkov za kaznovanje iz obdobja novega veka.
Za kralja vseh dokazov je veljalo priznanje, ki ga je bilo treba dobiti na kakršenkoli način. Kljub razvitim mučilnim napravam so znani primeri, ko so obtoženi prestali vse postopke in preživeli, zločina pa niso priznali. Kazensko pravo je narekovalo, da se te ljudi razglasi za nedolžne in izpusti, a vrnitve v normalno življenje zanje ni bilo, saj so veljali za uročene.
Sramotilne kazni za lažje prekrške, kot so bile zunajzakonske spolne prakse, tatvine in goljufije obrtnikov, še posebej mesarjev in pekov, so se kaznovale s sramotilnimi kaznimi. Namen pripomočkov za sramotenje je bil, da obtožene vklene in jim onemogoči premikanje, s tem pa udeležencem sramotilnih dogodkov omogoči, da jih lahko pretepajo, vanje mečejo gnilo sadje in zelenjavo ali se nad njimi drugače znašajo. Občasno so tovrstnim prestopnikom odrezali tudi kakšen manjši del telesa, da bi bila sramota večja.
Samo mučenje je bilo barbarsko, a strogo predpisano in urejeno z zakonikom. Vedno je šlo za političen dogodek, saj je oblast z mučenjem pokazala svojo moč, avtoriteto, pa tudi za politični dialog med oblastjo in javnostjo. Razbojnike so na primer obglavili s sekiro, morilce so strli s kolesom, s katerim so jim zdrobili kosti, včasih pa so še žive vpletli v kolo in jih postavili na steber na ogled. Požigalce, vlomilce v cerkve, bogoskrunce in čarovnice so zažigali na grmadah, posiljevalce so utopili, detomorilke pa so žive zakopali v zemljo in jih usmrtili s kolom. Kaznovali so celo telesa samomorilcev, saj je veljalo, da ima edino bog moč nad človeškim življenjem, ker pa je samomorilec to zlorabil, je bilo treba mrtvo telo še naknadno kaznovati.
Mučenje in smrtne kazni je iz zakonika črtal Jožef II., ki je uvedel zaporno kazen, poboljševalnice in prisilno delo, smrtna kazen pa je na našem območju veljala vse do propada monarhije.
S kaznovanjem je povezan tudi Ljubljanski grad, kjer je bila od leta 1815 kaznilnica, ki je veljala za eno od najboljših na tem območju. Kazni so bile stroge, ne pa tudi krute; tisti, ki so bili sposobni delati, so pometali ljubljanske ulice ali poganjali vodno kolo, lahko so sodelovali pri mašah, dovoljeno pa je bilo tudi druženje med zaporniki. Na Ljubljanskem gradu je bil zaprt tudi Ivan Cankar, ki je svojo izkušnjo opisal v črtici Sence.