Petek, 28. 11. 2014, 13.13
8 let, 9 mesecev
Ko najdeš košček sveta, kjer se počutiš resnično koristnega
![](/media/img/bf/37/62176425500715f053dd.jpeg)
Mineva 33. leto, odkar je Slovenija oziroma takrat še Jugoslavija izgubila nadarjeno in družbeno kritično umetnico.
Slikarka Ejti Štih, hči slavnega književnika Bojana Štiha in slikarke Melite Vovk, si je namreč po končani akademiji v Sloveniji že dobro začrtala svojo kariero – naredila je že več scenografij, kostumografij, ilustracij in razstav, prejela študentsko Prešernovo nagrado in Borštnikovo nagrado za scenografijo. A se je kljub temu odločila odkrivati Ameriko.
"Zdelo se mi je, da je Bolivija veliko bolj podobna Jugoslaviji kot Severna Amerika. Ko sem prišla, je bilo krasno, vojaška diktatura je bila v zadnjih krčih in rojevala se je demokracija, z njo so zapihali novi vetrovi, obetali so se lepi časi, vse je bilo tako pozitivno in zanimivo. Potem je prišla še ljubezen in tako sem pristala v Boliviji," se svojega prihoda v novo domovino spominja Ejti.
A hkrati dodaja, da vse le ni bilo tako preprosto. Ne zanika, da so jo prežemali dvomi, ali naj se vrne in nadaljuje delo, ki jo čaka doma, ali naj ostane in se skuša izkazati povsem sama s svojim delom, brez dosežkov staršev v ozadju. "Za mladega človeka so slavni starši velika teža, prav tako se ves čas sprašuješ, ali si res kaj vreden ali je to, kar si naredil, vredno samo zaradi staršev."
Končna odločitev, da ostane v Boliviji, je padla, ko je po enem letu s prijatelji potovala v Evropo in so obiskali tudi Slovenijo. Ko je obiskala nekdanje sodelavce, se ji je razblinila iluzija, da jo kdorkoli čaka ali da njeno delo manjka. "Postalo mi je jasno, da se svet ne vrti okoli mene, in tako se mi je bilo lažje vrniti v Bolivijo."
To obdobje ni bilo lahko, sploh ker je mesto Santa Cruz de la Sierra majhno, umetnosti in kulturne scene pa praktično ni bilo. Med leti se je to precej spremenilo, tudi po Ejtini zaslugi. Pred devetimi leti sta namreč s kiparjem Juanom Bustillosom v zapuščeni in napol razpadajoči občinski stavbi odprla neprofitno galerijo Manzana.
"To je tak podvig, da še vedno komaj verjamem, da nam je uspelo," Ejti komaj verjame svojemu dosežku. Povsem brez finančnih sredstev in ob pomoči darovalcev sta prenovila prostor, v katerem zdaj na približno mesec in pol menjajo razstave, ki mesečno v povprečju privabijo devet tisoč obiskovalcev. Vstopnine ne pobirajo, Ejti in Juan pa že vsa ta leta delata kot prostovoljca.
Zadnja leta je to predvsem globalni kontekst – od migracijske politike in mobilnih telefonov do selfiejev, medtem ko se lokalni politični sceni raje izogiba. "Prva leta po nastopu vlade Eva Moralesa sem sicer naredila kar nekaj razstav na to temo, a zdaj se temu bolj izogibam, ker ni prave svobode govora, da bi lahko mirne duše slikala ali kaj preveč kritizirala."
Se pa je v državi spremenilo nekaj drugega – izgubila se je eksotika, ki je slovensko slikarko najbolj očarala. "Nekoč je bilo iz Santa Cruza 15 kilometrov asfaltirane ceste, potem pa sama džungla. Zdaj pa je 200 kilometrov samo soje in šele po dolgi poti prideš do prvega gozda. Včasih se res sprašujem, ali bi ostala tu, če bi Bolivijo obiskala danes. Zgodile so se velike spremembe, tudi v ekološkem smislu je bilo veliko izgubljenega," je nekoliko razočarana ljubiteljica eksotike.
V Boliviji jo "zadržuje" delo, ki ga je ustvarila, pa tudi družina. Tam je njen mož, otroka pa trenutno študirata v Evropi. A poleg osebnih razlogov je eden glavnih razlogov, da si želi ostati v Boliviji, da se tam resnično počuti koristno.
"Se mi zdi, da nekdo, ki je imel možnost izobrazbe, je hodil v muzeje in je videl zunanji svet, to lahko prinese v nerazviti svet in tam ustvari nekaj novega, kot je galerija Manzana. Ali da tem sonarodnjakom pokažeš njihov svet skozi filter svojih oči. Od teh ljudi vedno dobiš prijeten odziv, ti pa se počutiš koristnega."