Ponedeljek, 15. 6. 2015, 8.23
7 let, 1 mesec
Sovražni prevzem
In bolj ko se odmika čas osamosvojitve, več je resignacije med ljudmi.
Glavni razlog je v tem, da je prišlo do preloma zgolj z vidika državno-institucionalnega okvira, ne pa tudi z vidika logike delovanja sistema. Spremenila se je torej forma, vsebina pa je na mnogih področjih ostala enaka. Kar je razumljivo v luči dejstva, da so številni ključni protagonisti ostali isti kot pred letom 1990.
V Sloveniji fraza, da "zgodovino pišejo zmagovalci", ne drži. Ali če smo bolj konkretni, to ne drži za poosamosvojitveno obdobje. Tisti, ki so najbolj zaslužni za to, da Slovenci prvič v svoji zgodovini živimo v samostojni državi, namreč nikakor ne spadajo med zmagovalce postkomunistične tranzicije. Ne na političnem, ne na ekonomskem, ne na kulturnem področju. Kmalu po osamosvojitvi je namreč koalicija DEMOS, ki je bila njen politični tvorec, razpadla, na oblast pa so se povzpele politične sile, izhajajoče iz struktur nekdanjega komunističnega režima. Številni vidni posamezniki iz tega tabora ne samo da niso imeli nobenih zaslug za nastanek samostojne države, ampak so tej dejavno nasprotovali. Vendar jih to ni prav nič oviralo, da se po uspešno izvedeni osamosvojitvi ne bi zavihteli na najvišje položaje v politično-administrativnem aparatu. To so postali ministri, državni sekretarji, veleposlaniki itd. Prišlo je do nekakšnega "sovražnega prevzema" samostojne države. Medtem pa so nekateri izmed najzaslužnejših osamosvojiteljev na podlagi montiranih procesov končali celo v zaporu.
Za razliko od nekaterih drugih nekdanjih komunističnih držav, kot sta denimo Češka in Estonija, ki so zavrgle principe starega režima in vrednote, iz katerih so izhajali, je Slovenija pod taktirko stare elite izbrala gradualistični pristop postopnih sprememb, kar je v praksi pomenilo ohranjanje sistemske logike, utemeljene za zaprtosti, etatizmu in monopolih. Ti so tej eliti omogočili obvladovanje ključnih družbenih segmentov. Ideologija nacionalnega interesa, ki je predstavljala legitimizacijsko podlago gradualizma, je služila zgolj ohranjanju privilegijev postkomunistične nomenklature.
Posledica tega je sprevračanje temeljnih civilizacijskih standardov. Še vedno je "moralno-politična primernost" glavni kriterij za ocenjevanje posameznikov. Ko so se v manjšem mestu odločili poimenovati knjižnico po enem največjih slovenskih pesnikov, so "varuhi revolucije" organizirali pravi pogrom zoper to odločitev. Samo zato, ker je bil med vojno na "napačni" strani, čeprav mu nihče ne more očitati odgovornosti za kakšno kaznivo dejanje. Ko pa so v prestolnici države podelili naziv častnega meščana partizanskemu politkomisarju in članu nekakšne medvojne "sodne trojke", katere glavna naloga je bila eliminacija (beri: likvidacija) nasprotnikov komunistične revolucije, je bilo vse v redu.
Vendar nosi svoj del odgovornosti tudi tisti del slovenske politike, ki je načelno zavezan evropskim vrednotam, ki ne kaže nostalgije po nekdanjem režimu in ki ne koketira s kakšno od variant socializma.
Obnašanje t. i. pomladne opcije so namreč pogosto zaznamovali egoizem njenih voditeljev, njihova nesposobnost sprejemanja kritike in nezmožnost medsebojnega dogovarjanja, kar je privedlo do politike, ki je nihala od nenačelnega pragmatizma do ideološke zadrtosti. Zato te stranke niso zmogle izvesti potrebnih reform tudi takrat, ko so bile na oblasti. Zdaj pa so za to tako ali tako prešibke. Zato brez konkretnih sprememb v njihovem delovanju razvojni preboj ne bo mogoč.