Nedelja, 28. 8. 2011, 13.24
8 let, 9 mesecev
Večer z Ježkom in Hordo grdih za slovo od Sanj v Medani
"Ježkove pesmi so namenjene poustvarjanju"
"Ježkove pesmi se bere z ušesi in posluša z očmi. Namenjene so poustvarjanju in ne branju," je poudarila urednica Sončne ure Tatjana Oblak Milčinski, Ježkova snaha. Njegova družina je s pesniško-glasbenim večerom pod režisersko taktirko Ježkovega sina Matije Milčinskega v Goriška brda "pripeljala" vélikega Ježka. Peterica genijevih nadarjenih vnukov – Nana, Tara, Maša, Juš in Grega – je klatila zvezde z neba, četudi je bilo oblačno, pod murvino krošnjo se je v žilah Ježkovih sorodnikov pretakala srčna kri, ki so jo oplemenitili še Lado Leskovar z žametnim glasom, prgišče glasbenikov in člani Slovenskega prosvetnega društva Radiše.
Horda grdih ježila dlako poslušalcem
Srčni je sledila silovita godba, Horda grdih, peterica prav prikupnih godcev in pevcev, ki si pri preigravanju pesmi iz ljudske zakladnice dovoljuje svobodo lastne interpretacije in uglasbitve. Madžarski hurdy gurdy, navdih za ime skupine, je le eno od svetovnih glasbil, ki spremlja njihove glasbeno prenovljene ljudske pesmi iz Slovenije prek Balkana vse do Afganistana. V njihovi zbirki se najde prav pester nabor glasbil: od makedonskih gajd, indijske dotare in tamburice do slovenske kopije etiopske begene, maroškega bendirja in tarabuke, zraven pa še kakšna pločevinasta skodelica, narebrena cev, hupa za kolo … Pod murvo so z ducatom sveže uglasbenih pesmi eno uro ježili dlako poslušalcem. Ti so ob baročnih glasovnih zmožnostih Mateje Gorjup in Brigite Marko ostali odprtih ust, ki so jih le stežka zaprli ob kopici nenavadnih glasbil, ki jih mojstrsko obvladuje moški del zasedbe: Samo Kutin, Andrej Fon in Tadej Čauševič.
Jezik kot žarišče narodove energije
Nekoliko starejša ušesa so prisluhnila omizju z naslovom Jezik kot žarišče narodove energije, v katerem je Tjaša Koprivec, programski vodja Festivala Sanje, vabila k "premisleku o narodovi identiteti, ki je tako ali drugače izražena, podčrtana ali prebujena tudi skozi jezik". Tatjana Rojc, slovenska literarna zgodovinarka in kritičarka, živeča v Italiji, je izpostavila, da je lahko za nekoga tuje okolje zelo domače, a "molitev, sanje in ljubezen ne delujejo v tujem jeziku". Evgen Bavčar, fotograf, filozof, esejist in publicist, poliglot, je kot problem jezika izpostavil vprašanje, od kdaj Slovenci govorimo v lastnem jeziku in lastnem imenu: "Slovenščina je edini jezik, v katerem lahko govorim v lastnem jeziku. Brez mojega jezika me ni, kot me ni brez slovenskega jezika." Nekaj posebnega je tudi njegov intimni jezik z dekletom: "Ljubezen je pristajanje na jezik, s katerim imam z drugim enakopraven slovar."