Deja Crnović

Nedelja,
20. 11. 2011,
17.48

Osveženo pred

4 leta

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 1

Natisni članek

Natisni članek

ocenili smo Izlet Nejc Gazvoda Nina Rakovec Jure Henigman Luka Cimprič

Nedelja, 20. 11. 2011, 17.48

4 leta

OCENA FILMA: Izlet

Deja Crnović

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 1
Večkrat nagrajeni in na Liffu razprodan film Nejca Gazvode Izlet skozi zgodbe treh dvajset-in-še-nekaj starih prijateljev slika oris življenja in prihodnosti v Sloveniji, članici EU in Nata.

Ubijanje je samo še služba, študij v tujini je drugo ime za seks turizem, diploma pa samo korak do prijave na zavodu za zaposlovanje. Tri zgodbe junakov filma Izlet Nejca Gazvode ilustrirajo, kako se je generacija, katere starši so osamosvajali Slovenijo, znašla na točki, ko je za smrt prezgodaj, saj »umreš, ko si star in beden«, a po drugi strani hodiš v službo, ki bi jo sicer lahko opravljal kdorkoli, samo zato, »da čas hitreje mine«.

Živa (Nina Rakovec), Gregor (Jure Henigman) in Andrej (Luka Cimprič) se poleti odpravijo v Strunjan, kot so to počeli v srednji šoli, kjer so tudi postali prijatelji. Sprva zafrkantsko druženje postaja vedno bolj napeto, ko na dan začnejo prihajati travme iz vsakdanjega življenja, srednje šole, kjer so se spoznali in ohromljajoči strah pred prihodnostjo in smrtjo.

Film posnet s fotoaparatom prek klasičnega filmskega motiva kot je izlet (roadtrip), ugotavlja, kam je junake, ki jih sicer določajo za njihovo starost pričakovane stiske, pripeljalo življenje v Evropski uniji, Natu, po vstopu v Schengen, ko lahko pomivaš posodo kjerkoli v Evropi in ko udeležba na misiji v Afganistanu, kamor se odpravlja tudi eden od glavnih junakov, Gregor, pomeni samo še to, da ubijanje postane služba, nekaj, kar pač počneš v življenju.

Osebne okoliščine junakov morda na prvi pogled delujejo kot ekstremne, a v resnici so vse čisti proizvod življenja tukaj in zdaj, v »evropski« Sloveniji, kjer je dovoljeno sovražiti vse, razen »pedrov in ciganov«, kot ugotavlja Andrej in kjer je upanja na lepšo prihodnost tako malo, da življenje za tri junake postane zgolj še čakanje na smrt. V primeru Žive in Gregorja, ki nameravata Slovenijo zapustiti, utegne biti ta celo nekoliko bližje, kot si sprva upajo priznati.

V tem pogledu je film izjemno slovenski, čeprav ta pridevnik, vsaj kar se tiče filmov, praviloma uporabljamo kot žaljivko. A minimalističen pristop, odlična igra vseh treh protagnoistov in seveda izjemna skladba Let It Out domače zasedbe New Wave Syria, bi utegnili vsaj delno redefinirati, kaj v filmskem žargonu pomeni slovenski film, čeprav tudi Izlet ni povsem imun na slovenske filmske posebnosti.

Celovečerni prvenec Nejca Gazvode dokazuje, da tudi z malo elementi lahko ustvarimo, ali pa vsaj nakažemo kompleksno zgodbo, predvsem pa, da ena osebna okoliščina ne določa celotne osebnosti človeka: da imajo liki kot so ženska, homoseksualec in vojak v filmski govorici ponuditi veliko več, kot smo sicer vajeni.