Gregor Pavšič

Sobota,
9. 3. 2019,
4.05

Osveženo pred

5 let, 8 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 2,10

2

Natisni članek

Natisni članek

Peugeot Avtosalon Ženeva 2019 Gilles Vidal intervju

Sobota, 9. 3. 2019, 4.05

5 let, 8 mesecev

Intervju z Gillesom Vidalom, direktorjem dizajna pri Peugeotu

To je zgodba moža, ki je preporodil francoske avte

Gregor Pavšič

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 2,10

2

Gilles Vidal | »Oblikovalci smo radovedni ljudje, moja ustvarjalnost se ne konča nikoli,« je za Siol.net na avtomobilskem salonu v Ženevi povedal Gilles Vidal, od leta 2009 direktor dizajna pri znamki Peugeot. | Foto Gregor Pavšič

»Oblikovalci smo radovedni ljudje, moja ustvarjalnost se ne konča nikoli,« je za Siol.net na avtomobilskem salonu v Ženevi povedal Gilles Vidal, od leta 2009 direktor dizajna pri znamki Peugeot.

Foto: Gregor Pavšič

Peugeotovi avtomobili so v zadnjih desetih letih doživeli eno najbolj opaznih preobrazb, nova dvestoosmica pa to pot drznih in že skoraj futurističnih linij le še nadaljuje. To je večinoma zasluga oblikovalcev pod vodstvom Gillesa Vidala, ki se veseli tudi risanja avtomobilov prihodnosti. Pa tudi če volana morda sploh več ne bodo imeli.

V družbi pogovor občasno nanese na avtomobile znamke Peugeot in marsikdo nad francoskim avtomobilom viha nos. »No, katerega pa si zadnjič vozil?« takrat vprašam znanca ali znanko, ki takole na prvo žogo ni ljubitelj peugeotov.

Peugeot 206 je le še bled spomin …

Ko omenijo na primer peugeota 206, jim svetujem pogled v katerega izmed novejših modelov. Peugeot je v zadnjih petih letih zagotovo avtomobilska znamka, ki je med vsemi tradicionalnimi znamkami najbolj drastično in tudi pogumno prenovila zunanje oblikovanje svojih vozil. Najbolj izrazito se je prenova začela z modeloma 3008 (tudi slovenski in evropski avto leta) in večjim bratom 5008. Tudi novi peugeot 208, ena navzven najbolj kričečih in mamljivih novosti ženevskega avtomobilskega salona, nadaljuje to usmeritev.

Vidal se je leta 1996 pridružil Citroenu in leta 2005 prevzel razvoj njihovih konceptnih vozil. Zdaj je že deveto leto direktor dizajna pri Peugeotu. | Foto: Gregor Pavšič Vidal se je leta 1996 pridružil Citroenu in leta 2005 prevzel razvoj njihovih konceptnih vozil. Zdaj je že deveto leto direktor dizajna pri Peugeotu. Foto: Gregor Pavšič »Ustvarjalnost in s tem tudi moja služba se nikoli ne končata …«

»Ustvarjalnost se nikoli ne konča. Sam nimam začetne in končne ure svojega dela. Seveda si jo lahko umetno postaviš, da imaš čas za družino in preostale obveznosti. Toda v samem bistvu ne moreš izklopiti tega, kar si, in svoje ustvarjalnosti. Ideje se pojavijo spontano. Oblikovanje zame preprosto ni le služba,« mi je na avtomobilskem salonu v Ženevi hitel razlagati Gilles Vidal, od leta 2010 direktor dizajna pri avtomobilski znamki Peugeot.

Zelo rad je risal, a sprva ne avtomobilov

Njegov dedek in oče sta oba prodajala avtomobile, sam pa je že kot otrok zelo rad risal. A nikoli avtomobilov, nam je zaupal v Ženevi. Najprej je študiral literaturo, filozofijo in umetnostno zgodovino. Šele nato se je vpisal v oblikovalsko šolo, kjer se je želel izučiti za grafičnega oblikovalca. Pozneje so ga začeli zanimati objekti. Zato se je vpisal v smer industrijskega oblikovanja in se pozneje specializiral za avtomobile. Privlačila ga je njihova kompleksnost.  

»Misija oblikovalca je odkriti oziroma ustvariti nekaj, kar na avtomobilih še ne obstaja. To je lahko tudi iskanje novega trenda,« je dodal 47-letni Francoz. Nekoč je občudoval izdelke italijanskih mojstrov oblikovanja, kot so bili Bertone, Pininfarina in Giugiaro, zdaj je sam kot oblikovalec in snovalec novih trendov na stični točki mnogih prelomnic avtomobilske industrije prihodnosti.

Novi peugeot 208 je najnovejši izdelek francoske znamke, s katerim imajo zelo visoke ambicije v razredu majhnih avtomobilov (segment A0). | Foto: Gregor Pavšič Novi peugeot 208 je najnovejši izdelek francoske znamke, s katerim imajo zelo visoke ambicije v razredu majhnih avtomobilov (segment A0). Foto: Gregor Pavšič

V Ženevi je novi peugeot 208 med glavnimi novostmi in tudi po obliki izjemno izstopa. Kako pomembno je oblikovanje vozila za končno prodajo?

Oblikovanje je postalo po našem mnenju zelo pomembno. To kažejo naše raziskave trga in ta pomen se iz leta v leto veča. Zato je tudi pri novem peugeotu 208 oblikovanje zunanjosti zelo izrazito. Dizajn je skoraj vedno pomemben parameter odločitve.

Peugeotova znamka se je z vidika dizajna v zadnjem desetletju močno spremenila. Katere poudarke oblikovanja bi izpostavili?

Avtomobile želimo narediti poželjive. Z vidika opreme in porabe goriva so zdaj avtomobili zelo podobni, edino večjo razliko pa prinaša oblikovanje. Razen ko izdelaš zares športni avtomobil, kupci vse bolj razmišljajo o estetiki in manj o samih zmogljivostih. Večina voznikov ne opazi, če je nek avtomobil med ovinki rahlo boljši od drugega. Zagovarjamo ostrost oblikovanja. Toda to ni usmerjeno le v same linije, temveč tudi v natančnost, ergonomijo in enostavnost vsakodnevnega oblikovanja.

Eden najprepoznavnejših elementov novih peugeotov je tako imenovani i-cockpit, ki je z modelom 208 zdaj dobil tudi zasnovo 3D. | Foto: Gregor Pavšič Eden najprepoznavnejših elementov novih peugeotov je tako imenovani i-cockpit, ki je z modelom 208 zdaj dobil tudi zasnovo 3D. Foto: Gregor Pavšič

"S konceptom e-legend smo želeli združiti moderne digitalne rešitve s tradicionalnimi naravnimi materiali. To je tudi naša vizija prihodnosti," razlaga Vidal. | Foto: Peugeot "S konceptom e-legend smo želeli združiti moderne digitalne rešitve s tradicionalnimi naravnimi materiali. To je tudi naša vizija prihodnosti," razlaga Vidal. Foto: Peugeot

Kje dobite ideje za svoje delo, morda tudi med sprehodom okrog serijskih in konceptnih vozil konkurence?

Vsi oblikovalci so zelo radovedni. Nove smeri za pot najdeš, če razumeš, kam gre svet. To lahko storiš le, če te zanimajo nove stvari. Tako lahko nezavedno narediš nekaj, kar bo postalo zanimivo v prihodnosti. Ustvarjalnost je zato zelo pomembna tudi pri estetiki notranjosti, kako izdelaš evolucijo svoje znamke in ji daš pridih novosti.

Vaš lanski koncept e-legend je še vedno videti izjemno. Povejte nam, kakšna je bila njegova naloga in kako ta avtomobil nakazuje kompromis med tradicionalnim in modernim?

Ko smo izdelovali e-legend concept, smo želeli narediti kompromis med novo digitalno tehnologijo in uporabo tradicionalnih materialov. Ta koncept je imel velike zaslone, a na drugi strani tudi veliko brezčasnih materialov, na primer les. Ni treba, da je avtomobilska prihodnost le digitalna. Teh novosti ne moreš ustaviti, brez njih zdaj skoraj ni več avtomobilov, a kompenzacija z naravnimi materiali je lahko zelo pomembna. To bo še pomembneje v prihodnosti, ko bomo lahko imeli v avtomobilih tudi police za klasične knjige ali revije.

Peugeot je oblikovno preobrazbo znamke začel že s športnima terencema 3008 in 5008. Nekoč enoprostornim vozilom so namenili privlačnejše linije crossover. | Foto: Gašper Pirman Peugeot je oblikovno preobrazbo znamke začel že s športnima terencema 3008 in 5008. Nekoč enoprostornim vozilom so namenili privlačnejše linije crossover. Foto: Gašper Pirman

Bo v prihodnosti za avtomobilske oblikovalce težko risati vozila celo brez volana?

Pristop se ne bo bistveno spremenil vsaj do četrte stopnje avtonomnosti. Šele takrat bomo lahko notranjost začeli razvijati povsem drugače. Dokler avtomobil potrebuje volan, se zasnova vozila drastično ne more spremeniti. Četrta ali peta stopnja avtonomnosti nam bo dovolila, da voznik zaspi in takrat bo avtomobil lahko podoben in organiziran kot dnevna soba na kolesih. Avtonomnost lahko pričakujemo do leta 2030, a to so le ocene. Morda se bo ta razvoj zgodil hitreje, kot pričakujemo. Morda bomo katero od stopenj avtonomnosti tudi preskočili. Avtomobilski proizvajalci smo tehnološko že pripravljeni na te spremembe, a še prej čaka veliko zakonodajnega dela vse pristojne organe.

Predpostavljam, da je delo oblikovalca v časih tako velikih avtomobilskih sprememb zelo zanimivo?

Oblikovalski izziv je zagotovo velik. Večina mojih sodelavcev v našem studiu ni le avtomobilskih oblikovalcev. Seveda smo vsi navdušenci nad avtomobili, smo pravi 'petrol headi', a dojemanje oblikovanja širimo na celotno industrijo. Avtomobil brez volana je zato za nas preprosto nov izziv in služba, ki jo z veseljem opravljamo.

Z izjemo črke E se električni peugeot 208 praktično ne bo razlikoval od bencinske ali dizelske različice tega avtomobila. | Foto: Peugeot Z izjemo črke E se električni peugeot 208 praktično ne bo razlikoval od bencinske ali dizelske različice tega avtomobila. Foto: Peugeot

Električni peugeot e-208 je navzven enak klasičnemu, ali torej električni pogon ne potrebuje več futuristične oblike?

Za zdaj je to res naša usmeritev. Moram sicer povedati, da ne izključujem možnosti, da bomo nekoč v prihodnje naredili električni avtomobil s povsem unikatnim oblikovalskim slogom. Pri peugeotu 208 je bila osnovna ideja, da izdelamo en avtomobil in da nato kupec v salonu izbere njegov pogon. Elektromotor je tako postavljen vzporedno z bencinskim in dizelskim. Če želimo električni avtomobil približati širši množici voznikov, jih moramo prepričati v njihovo vsakodnevno zanesljivost in uporabnost. Dejstvo, da je navzven avtomobil podoben preostalim, pri tem zagotovo pomaga.

Je zdaj teže biti avtomobilski oblikovalec kot v časih vaših otroških idolov Pininfarine, Bertoneja in Giugiara?

Zdaj je povsem drugačen čas. Takrat ni bilo treba razmišljati o varnosti. Ko smo se z očetom peljali v avtomobilu proti morju na jugu Francije, takrat jasno še brez varnostnih pasov, sva z bratom na zadnjih sedežih spala eden na vrhu drugega. Toda takrat je bilo to normalno. Z vidika homologacij in varnosti je zdaj drugače, seveda bolje kot nekoč. Zdaj je težko izdelati nekaj novega, svežega in zanimivega. Toda živimo in delamo v zelo zanimivem času, pomagale nam bodo avtonomne tehnologije, tiskalniki 3D in podobno.