Sobota, 17. 5. 2014, 15.46
8 let, 7 mesecev
Kje so slovenski evroskeptiki?
Minuli teden so se kandidati za evropske poslance pomladnih strank pogovarjali z dijaki Škofijske gimnazije Antona Martina Slomška. Med drugim je razprava tekla tudi o evroskepticizmu. Lojze Peterle, nosilec liste SLS in NSi, je dijakom dejal, da pri nas ni evroskepticizma, temveč evrofobija. Toda zdi se, da v resnici ni ne enega ne drugega.
Evroskepticizem je pred letošnjimi evropskimi volitvami zelo popularna tema. Javnomnenjske ankete celo napovedujejo, da bo od 751 poslancev novega sklica Evropskega parlamenta okoli 25 odstotkov evroskeptikov, tako iz desnih kot levih političnih opcij.
Kritika Evropske unije je vrhunec tem, o katerih razpravljajo kandidati za evroposlance v vsej Evropski skupnosti. V nekaterih državah, recimo v Veliki Britaniji, odkrito razpravljajo o referendumu o izstopu iz skupnosti. Pri drugih, na Nizozemskem, so glavna tema priseljenci, ki jih EU ne more nadzorovati in jo je zato treba ukiniti. Zmes krize, varčevanja in nezaposlenosti, oplemenitena z nacionalizmom, protiimigracijo in celo islamofobijo, je pravi recept za nasprotovanje Evropski skupnosti, a vse močnejši je tudi glas kritikov neoliberalizma na sploh. Tako so tudi levičarske stranke pristavile svoj lonček k izviru evroskepticizma.
Pri nas pa smo glede evroskepticizma malce sramežljivi. Od plebiscitarne 90-odstotne podpore Evropski skupnosti je do lanskega leta zaupanje v Evropo padlo na okoli 20 odstotkov. Kljub temu slovenski politiki ne jahajo na valovih popularnega evroskepticizma.
Najprej pa bi bilo verjetno treba razčistiti pojma, kaj je evroskeptik in kaj evrofob. Oba izraza sta medijski skovanki in pogosto razlikovanje med enim in drugim ni dorečeno.
Španski politolog Cesáreo Aguilera je že pred leti, ko evroskeptiki še niso bili del vsakdanjega medijskega pisanja, razmejil oba termina. Po njegovem mnenju evroskeptiki sprejemajo Evropsko skupnost kot gospodarsko povezovanje med državami, načeloma sprejemajo tudi politično povezovanje, a le če je to omejeno na povezovanje v dobro skupnemu trgu. Evrofob pa je načeloma proti kakršnikoli obliki povezovanja in se celo zavzema za razpustitev Unije.
Podobno razdelitev zagovarja tudi hrvaški sociolog Anđelko Milardović, avtor knjig o evroskeptikih, ki meni, da evroskepsa ni nič drugega kot razprava o Evropi in da Evropska skupnost pravzaprav ne obstaja brez evroskeptikov. Za evrofobijo pa meni, da je to iracionalni strah, ki tako kot vse fobije spada v polje psihiatrije.
Tudi zato v medijih redko nekoga označijo za evrofoba. Oznaka je pač groba. Raje so v modi evfemizmi, kot sta mehki in trdi evroskepticizem, pri čemer je zadnji v resnici evrofobija, se pravi zavračanje povezovanja Evropske skupnosti in v prvi plan ponovno postavljanje nacionalne države. Evrofob je v politično korektnem besedišču skorajda psovka.
Meni celo, da je evroskepticizem rešitev za Evropsko unijo, ker "če bomo vsi nenehno ploskali vsemu, kar počne Evropska komisija, se bo vse nekoč zrušilo. Zato se mi zdi, da bo v naslednjem parlamentu več evroskepse".
Celo v Združeni levici, ki bi morala biti po svoji levičarski ideološki usmeritvi in podstati kritike obstoječega sistema a priori evroskeptična, se te oznake otepajo. Čeprav imajo celo v prvem stavku svojega programa zapisano ostro kritiko Evropske unije: "Evropsko povezovanje, ki ga je spremljala navdušena pripoved o Evropi, združeni pod praporom miru, sodelovanja in družbenega napredka, je danes le še prisilni jopič za delovne ljudi v državah članicah Evropske unije."
Sicer priznavajo, da so evrokritični, a so evrokonstruktivni. A kljub temu podpirajo evropsko levico in njenega kandidata za predsednika evropske komisije Aleksisa Ciprasa, vodjo grške stranke Siriza, ki velja za najbolj evroskeptično levičarsko stranko v Evropi.
A čeprav razlaga o bedi evrobirokracije, o tem, kako nihče v Evropi ne upošteva Slovenije, kako je treba brez dileme zaščititi nacionalni interes, kako smo poskusni zajčki Evrope in podoben arzenal tipičnih evrofobičnih strank, zase trdi, da ni niti evrofob niti evroskeptik, ampak – kdo bi si mislil – evrorealist.
Glede na to, da se vsi slovenski politični akterji evrovolitev s tako vnemo otepajo oznake skeptik, bi morda lahko sklepali, da skepticizem kot dvom o absolutni resničnosti trditev, kot nujna sestavina raziskovanja, kot gibalo razvoja misli in če hočete človeštva, res ni imanenten slovenskemu človeku. Ali pa preprosto še nimamo dovolj demokratične politične kilometrine, da bi vedeli, da dvom in kritika nista prepovedana.