Torek,
16. 7. 2013,
12.29

Osveženo pred

7 let, 1 mesec

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 2

Natisni članek

Natisni članek

Ryan Coogler Sundance

Torek, 16. 7. 2013, 12.29

7 let, 1 mesec

Ryan Coogler: zastopnik mladine v krizi

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 2
Sedemindvajsetletni režiser in scenarist je srca kritikov osvojil s svojim celovečernim prvencem Fruitvale Station, posnetim po resnični zgodbi neoboroženega mladeniča, ki ga je ustrelil policist.

Sedemindvajsetletni Ryan Coogler ni kar tako, zato ni nič čudnega, da se je producent Harvey Weinstein na festivalu Sundance zagrebel za njegov celovečerni prvenec Fruitvale Station – in obenem ravno zato tokratni Novi val talentiranih namesto mlademu igralcu oziroma igralki posvečamo perspektivnemu režiserju. Režiserju, čigar omenjeni film – tega je posnel po zgodbi, ki mu je prirasla k srcu – je pred kratkim prišel v redno distribucijo kinematografov čez lužo. Isti film je na Sundanceu prejel tako nagrado žirije kot nagrado občinstva.

Fruitvale Station se je maja prav tako vrtel v sklopu tekmovalnega programa Un certian regard v Cannesu, čeprav bi se moral po mnenju mnogih kritikov potegovati za zlato palmo – na žalost mnogih mladih režiserjev pa predsednik festivala Thierry Fremaux v glavnem tekmovalnem programu le redko da možnost tako "zelenim" filmskim ustvarjalcem.

Cooglerjev prvenec v maniri socialnega realizma naslika resnično zgodbo zadnjega dneva življenja dvaindvajsetletnega Oscarja Granta, ki ga je na postaji tamkajšnjega tranzitnega sistema neoboroženega ustrelil oaklandski policist. V vlogi protagonista je kritike že navdušil mladi Michael B. Jordan.

Od ameriškega nogometa do pisanja Tudi Coogler je odraščal Oaklandu, kjer si je konec srednje šole prislužil nogometno štipendijo za kolidž v kalifornijskemu mestu Moraga. Tam je med drugim obiskoval predmet iz kreativnega pisanja – v eni od nalog je opisal zgodbo, kako mu je nekoč oče skorajda izkrvavel v naročju. Potem ko je besedilo prebral profesor, ga je ta poklical v svojo pisarno in ga povprašal o tem, kaj želi početi v življenju. Kako je mladenič odgovoril, da želi igrati ameriški nogomet in postati zdravnik, mu je profesor predlagal, da bi moral postati scenarist.

Cooglerju se je tovrstna ideja sprva zdela norost – ko se je prepisal na kolidž v Sacramentu, pa se je tam začel udeleževati vseh s filmom povezanih predmetov. Kot pravi sam, je bil v času diplome v film že noro zaljubljen. Vpisal se je na losangeleško filmsko šolo USC. Sprva živel kar v avtu Tam je prvi semester bival kar v svojem avtomobilu, vmes pa ustvarjal kratke filme – najnovejši z naslovom Fig, srce parajoča zgodba o prostitutki, ki se želi odpovedati svojemu poklicu, je dobil veliko festivalske pozornosti. "Ta film je zahteval veliko raziskovanja. Novoletne počitnice sem preživel na ulicah in zbiral zgodbe, saj sem želel naslikati resnico."

Kot pravi mladi režiser, mu je ravno Fruitvale najbolj pri srcu, še posebno, ker se ga je resnična zgodba, po kateri je film posnet, tako močno dotaknila. "Tudi ta zgodba je zahtevala raziskavo, vse je posneto z željo po resnici. Obiskal in pogovarjal sem se tudi z Oscarjevo družino."

Kot je ugotovil že njegov profesor, tudi kritiki menijo, da ima Ryan Coogler neverjetno sposobnost slikanja sveta, v katerem njegove like gledalcu resnično približa. Kot pravi sam, pa je kljub pretresljivi zgodbi Fruitvale na nek način tudi ljubezensko pismo okolišu Bay Area.

Mladini pomaga tudi na drugačen način "Tudi sam sem iz Oaklanda, veliko časa pa sem preživel na filmski šoli v Los Angelesu. Nasilje je za take ljudi, kot sem jaz, na žalost realnost. Vedel sem, da bo njegova zgodba zastopala vse take posameznike. Čutil sem potrebo, da spregovorim o stvareh vsakdana – le malo podobnih zgodb dobi tako priložnost. Čutil sem neizbežno potrebo po tem, da prikažem stvari, s katerimi se vsak dan borimo, stvari, ki so lepe, odnose z ljudmi, ki jih imamo radi, odnose s svojimi otroki. V najrazličnejših medijih take zgodbe ne dobijo pogosto prostora, to pa večkrat pride do trenutkov, ko nismo videni kot celovita človeška bitja."

In kaj mladi režiser počne, ko se ne ukvarja s filmom? "Še vedno sem zaposlen kot svetovalec v popravnem domu za mladoletne. Ukvarjam se z mladimi, ki so v nevarnosti, da zaplavajo kdo ve kam. Ravno to je tudi razlog, da mi je mladina v krizi tako blizu."