Petek,
22. 2. 2013,
13.19

Osveženo pred

8 let, 4 mesece

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3

Natisni članek

Petek, 22. 2. 2013, 13.19

8 let, 4 mesece

NSK z duhovno uporabo

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3
Motiv NSK-ja je bil vedno šokanten, ekstravaganten in hkrati pripovedno zgodovinski in že tri desetletja s svojo umetnostno produkcijo sooblikuje postmoderno in sodobno umetnost pri nas.

NSK je zagotovo eden od fenomenov, ki je v našem prostoru pustil vidne in misleče sledi. Njihov nastop v začetku 80-ih se je odločilno povezoval z duhom civilne družbe, ki je v tistem času nastopala aktivno in samozavestno. NSK kot umetnostna panoga tedaj nastopi kot bistveni akter družbene kritike in političnega sistema, ki se je po Titovi smrti začel rušiti sam vase. Ob vseh likovnih podobah so v zavesti sprejemnikov prisotne tudi druge družbene panoge njihovega ustvarjanja, predvsem delo glasbene skupine Laibach, ki je bila povod za nastanek NSK-ja. Gibanje Neue Slowenische Kunst (NSK), ki je bilo ustanovljeno leta 1984, je podpiralo sodelovanje, nenehen pretok idej med ustanovnimi člani oziroma skupinami gibanja NSK Laibach, IRWIN in Gledališče sester Scipion Nasice, je že v začetkih rušilo meje likovne umetnosti in pustilo velik pečat v širšem polju kulture ter hkrati aktivno poseglo na druga družbena področja našega kulturnega okolja. Med projekti NSK je v MSUM razstavljen tudi Kovček za duhovno uporabo s simboli in dokumenti vseh skupin NSK. Kovček je v pripravah predstave Krst pod Triglavom leta 1986 potoval med izbranimi prebivalci Ljubljane, ki jim ga je dostavil poseben sel z možnostjo enodnevne uporabe. Kovček je oblikovala skupina oblikovalcev NSK Novi kolektivizem v sodelovanju z Gledališčem sester Scipion Nasice. NSK-jevi citati, ki so zbrani brez razlike, se tudi v tem razstavljenem delu svobodno vključujejo v kompozicije umetnostnega dela in celotne razstave ter sistema širše, v katerem NSK še danes raziskujejo vlogo umetnosti znotraj svojega konteksta, tudi z zavedanjem, da ta ni nikoli nedolžna ali nevtralna, ni rešena ideoloških spon preteklosti in okolja, v katerem se zgodi.

S kulturnimi modeli, s katerimi je NSK aktivno posegel v različna družbena področja, je tvoril diskurze tudi o totalitarističnih politikah in njihovih ideologijah. NSK je izpostavil dejstvo, da je pomembno raziskovanje in zanimanje vloge umetnosti znotraj svojega konteksta, ki ni nikdar nedolžen ali nevtralen.

Retrogarda z Irwini pri nas nastopi sočasno z obdobjem širšega preloma v postmoderni naše umetnosti. Ker je podaljšek moderne, je vezan na končano obdobje, nastopi za moderno, problemi so končani, a še vedno lastni moderni umetnosti. Znotraj likovne umetnosti in drugih popularnih umetnosti inventivnost izvirnega likovnega jezika ni več potrebna, zato je po njihovem mnenju edina možna pot referiranje na lastno zgodovino, odkrivanje, jemanje in citiranje vzorcev jezikov, pomenov in jih na nek način reciklirati, kar je globalen problem v celotni postmoderni umetnosti.

Laibach Kunst

Laibach je v likovno produkcijo Slovenije prinesel alternativno postmoderno ustvarjanje. Povezal je slikarstvo nove podobe, naredi-si-sam ustvarjanja punkovskih skupin in postkonceptualne prakse, ki sta jih tedaj promovirali predvsem beograjska in zagrebška scena. Laibach je v svoji umetnosti uspešno med seboj združil različne medije. Glasbo, video, film in performans, visoko in "nizko", popularno kulturo, politiko in umetnost. Nastala likovna dela so bila odziv na sodobno dogajanje v svetu, predvsem na pojav Neue Wilde, ki je v Zahodni Nemčiji proti koncu sedemdesetih let upodabljal urbane pojave, kot je bil punk, in se odzival na potlačene teme iz polpretekle zgodovine iz časa nacistične in povojne Nemčije. NSK še danes vzpostavljajo lastno tradicijo s citiranjem, ki izvira iz avandgardne umetnosti in tudi drugih umetnostnih slogov, s katerimi se je NSK skozi desetletja delovanja poistovetil. Dela so preplet ustvarjanja izvirnega dela, tradicije novega in avandgardnega, kar napoveduje svoj svet in ustvarja lasten sistem in hkrati napoveduje tudi novega.