Ponedeljek,
10. 3. 2008,
14.20

Osveženo pred

8 let, 7 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3

Natisni članek

Natisni članek

Ponedeljek, 10. 3. 2008, 14.20

8 let, 7 mesecev

Dunajska opera ob 70. obletnici "Anschlussa" o nacistični preteklosti

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 3
Dunajska opera na razstavi ob obletnici priključitve Avstrije Tretjemu rajhu obravnava temačna leta svoje nacistične preteklosti.

Razstavo z naslovom "Dunajska opera in 'Anschluss' - žrtve, krivci in opazovalci" bodo danes odprli v prostorih tega kulturnega bisera avstrijske prestolnice.

Osvetlitev zgodovine slovite zgradbe

Direktor opere Ioan Holender želi s tem dogodkom "osvetliti" zgodovino slovite zgradbe od 12. marca leta 1938, torej od "Anschlussa" oziroma priključitve Avstrije k nacistični Nemčiji pred 70 leti, do konca II. svetovne vojne.

Zapiski nacistične vneme operne hiše K razstavi je pripomoglo odkritje v prostoru v 7. nadstropju, ki ga sicer ne uporabljajo: tam je dramaturg Alexander Lang našel dnevne zapise opernega vodstva iz obdobja od leta 1938 do leta 1945, iz katerih veje vnema, s katero je Opera od prvih dni po priključitvi izpolnjevala nacistične ukaze, uperjene proti Judom.

Komaj so zadoneli prvi nemški škornji na velikem dunajskem bulevarju Ring, že je operni vratar obiskovalce pozdravljal s "Heil Hitler". Judovske umetnike, čistilke in drugo osebje judovskega rodu so v nekaj tednih odslovili ali pa so sami zbežali.

Marca sestavljen seznam, aprila Opera že brez vsakega Juda

"Marca so začeli izdelovati črne sezname, aprila pa v Operi ni bilo več nobenega Juda," je v pogovoru za dnevnik Salzburger Nachrichten poudaril zgodovinar Oliver Rathkolb.

Orkester je številne glasbenike sprejel po liniji nacistične stranke, vendar je v njem kljub temu zavladal pragmatičen upor zoper odstranjevanje Judov. Nemški šef orkestra Wilhelm Furtwängler je skušal preprečiti, da bi izključili glasbenike, poročene z Judi, da bi tako zadržal visoko kakovost enega najbolj uglednih orkestrov na svetu.

Opera izvajala le odobrena dela Opera je izvajala le odobrena dela, niso na primer smeli uprizarjati niti Čarobne piščali Wolfganga Amadeusa Mozarta, občinstvo pa so, sorazmerno z razmahom vojne, vedno bolj sestavljali ranjeni vojaki. Opera je bila primorana k molku 12. marca leta 1945 zaradi ameriškega bombardiranja, ki je imelo sicer za cilj napada več kilometrov oddaljeno rafinerijo.

Mir pa tudi ni pomenil vrnitve v normalne razmere: "Orkester ni težil k temu, da bi ponovno vključil" glasbenike, ki so zbežali, je poudaril Oliver Rathkolb. Vodstvo Opere je tako za več desetletij zabrisalo sledi za svojo nečastno preteklostjo; skrivnost iz 7. nadstropja bodo obiskovalci razstave zdaj lahko odkrivali tja do 30. junija.