Deja Crnović

Torek,
12. 4. 2016,
14.18

Osveženo pred

7 let, 1 mesec

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Red 10

Natisni članek

Natisni članek

Tomaž Pandur

Torek, 12. 4. 2016, 14.18

7 let, 1 mesec

Umrl je Tomaž Pandur

Deja Crnović

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Red 10
Tomaž Pandur ČB

V 54. letu je v Skopju za posledicami srčnega infarkta umrl slovenski gledališki režiser Tomaž Pandur.

Po poročanju makedonskih medijev je umrl med vajo za predstavo Kralj Lear v Makedonskem narodnem gledališču.


Tomaž Pandur se je rodil v Mariboru, 19. februarja 1963. Kot dijak Prve gimnazije v Mariboru je ustanovil svojo gledališko skupino Tespisov voz – Novo slovensko gledališče. Diplomiral je na AGRFT v Ljubljani, med letoma 1989 in 1996 pa je bil umetniški direktor Drame SNG Maribor. Po petletnem umiku iz gledališkega življenja je začel režirati v tujini in nato ustanovil svoje gledališče Pandur.Theaters.


"Umetnost, tudi sodobno gledališče samo, zahteva globlji, kompleksnejši pogled na svet. Drugače ga ne moremo razumeti, niti občutiti. Kaj šele ustvarjati na novo. To v teatru namreč počnemo. Ustvarjamo svetove, kompleksne galaksije, v katere je vsaj za trenutek mogoče verjeti, jih razumeti, jim pripadati, jih občutiti. Le tako lahko predstave sprožijo nova in nova vprašanja. Na žalost ne morejo rešiti ničesar drugega, kot da vznemirjajo in budijo poznane in nepoznane arhetipe v nas samih." - Tomaž Pandur za Siol.net


Njegove režije so temeljile na priredbah dramskih klasik, h katerim je pristopal na izrazito samosvoj način. Med njegovimi znanimi odrskimi projekti so Faust, Tesla Electric Co., Hamlet in Medeja.

Tomaž Pandur v družbi Igorja Samoborja na festivalu Iberoamericano de Teatro v Bogoti, kjer so z SNG Drama Ljubljana navdušili s predstavo Faust.  | Foto: Tomaž Pandur v družbi Igorja Samoborja na festivalu Iberoamericano de Teatro v Bogoti, kjer so z SNG Drama Ljubljana navdušili s predstavo Faust.

V svoji karieri je prejel številne nagrade, med drugim leta 1990 Borštnikovo nagrado za najboljšo uprizoritev v celoti, ki jo je dobil za Fausta. Tega se je lani ponovno lotil in z njim nedavno gostoval v Bogoti. Tam so razprodali vse uprizoritve, predstavo pa si je samo v Bogoti ogledalo 7000 ljudi.

Tomaž Pandur z Igorjem Samoborjem med vajami za predstavo Faust, ki so jo lani premierno uprizorili v Križankah v okviru Festivala Ljubljana.  | Foto: Aljoša Rebolj Tomaž Pandur z Igorjem Samoborjem med vajami za predstavo Faust, ki so jo lani premierno uprizorili v Križankah v okviru Festivala Ljubljana. Foto: Aljoša Rebolj

 

V intervjuju za Siol.net leta 2014 je o svojih prelomnih predstavah povedal:

"Če se ozrem na svojo kariero, so zagotovo predstave, ki so prelomne na osebni in profesionalni ravni. So predstave, ki so me usodno označile, celo spremenile. To so zagotovo vse tri različice Božanske komedije, ki so mi kot režiserju, kot umetniku omogočile tudi širšo prepoznavnost v svetu, preboj iz anonimnosti. Celotni španski cikel Inferno, Barroco, Hamlet, Medeja, Somrak bogov in Alas pa tudi zato, ker je vzpostavil mojo umetniško sedemletno kontinuiteto v tuji državi na najvišji institucionalni ravni tudi z največjimi evropskimi igralskimi veličinami. To so predstave, kjer sem kot režiser končno odrastel. Upam."

 

Velik del njegove kariere je zaznamovalo sodelovanje s Španijo in državami Latinske Amerike. O tem je spregovoril tudi med gostovanjem v Bogoti:

Video: Aljoša Rebolj in Dean Karov, montaža: Gregor Jamnik


"Neprecenljiva izguba za slovenski narod in Slovenijo"

"Slovenija bo šele zdaj spoznala, da je bil zelo velik režiser ter izjemen vizionar. Njegovo smrt je velika izguba ne samo za slovensko gledališče, temveč tudi za celotni kulturni prostor. Njegove predstave so rasle iz predstave v predstavo, zato jih ni mogoče obnoviti. Ni bil le umetnik, bil je veliko več od tega. Svojo zgodbo je delal do konca, ne glede na vse, kar se je dogajalo. In to uspešno. Je pa res, da ni bilo veliko ljudi, ki bi ga podpirali." Direktor Festivala Ljubljana Darko Brlek (STA).

"Redko se zgodi, da v zrelih letih srečaš osebo, s katero postaneš prijatelj. Pred tremi leti sva postala dobra prijatelja in se redno srečevala. Najini pogovori so bili bogati, globoki in polni skupnih vizij ter sanjarij, ki jih je zaznamoval podoben odnos do sveta. Delo z njim je bilo, najmanj, kar lahko rečem, čudovito." Direktor ljubljanske Drame in igralec Igor Samobor (STA).

"Izguba velikega umetnika Tomaža Pandurja, ki bi s svojo ustvarjalno energijo in umetniškim potencialom lahko še ogromno prispeval k prepoznavnosti slovenske kulture v svetu ter dvigu njene kakovosti, pomeni neprecenljivo izgubo za slovenski narod in Slovenijo." Ministrstvo za kulturo (STA).