Petek,
28. 10. 2011,
10.40

Osveženo pred

8 let, 9 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 4

Natisni članek

Natisni članek

Petek, 28. 10. 2011, 10.40

8 let, 9 mesecev

Irena Zdolšek: Stereotip citer kot ljudskega glasbila je v Sloveniji zelo močan

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue Green 4
Citrarka Irena Zdolšek, prva slovenska diplomantka Visoke šole za glasbo v Münchnu, razbija stereotipe o citrah le kot glasbilu ljudske glasbe in brenkalo postavlja na piedestal koncertnega glasbila.

Od baročne glasbe prek jazz melodij do avantgardne glasbe z efekti "Na citre igram vse. Od stare renesančne in baročne glasbe do priredb iz poznejših obdobij, tudi jazz in zimzelene melodije, priredbe slovenskih ljudskih z zahtevnejšimi aranžmaji, pa vse do sodobne glasbe, avantgardne, takšne z efekti ali pa drugačne, bolj poslušljive," razlaga Irena Zdolšek z Grobelnega, v rokah katere citre zazvenijo v marsikomu nepoznani, a nadvse navdušujoči dimenziji. "Citrarji smo vztrajni, a bo potrebnega še veliko truda, preden se bodo citre uveljavile kot koncertno glasbilo, saj je v Sloveniji stereotip citer kot ljudskega glasbila zelo močan." Prva slovenska profesorica citer Irena igra na koncertne citre, dolge 130 in visoke deset centimetrov, ki v širino merijo pol metra, ob katerih neuki opazovalec pomisli, da zanje potrebuje že vsaj orožni list, dejansko pa je zaradi njih morala zamenjati avtomobil, saj zahtevajo prostoren prtljažnik. Njene citre imajo 40 strun, seveda pa je začela na šolskih z 32 strunami – na nižji glasbeni šoli v Šentjurju, nadaljevala pa na zasebnih urah pri profesorici Heleni Hartman. Na enem od citrarskih seminarjev v Avstriji je spoznala Georga Glasla, ki jo je seznanil z možnostjo študija citer v Münchnu na visokošolski ravni. "Do takrat nihče v Sloveniji ni vedel, da je to sploh mogoče. V prvem letniku srednje šole sem bila nad to novico tako zelo navdušena, da sem imela vso gimnazijo v mislih, da želim iti študirat citre," se spominja Irena, ki je leta 2007 pri rosnih 22 letih poslala prva slovenska diplomantka Visoke šole za glasbo v Münchnu in isto leto opravila tudi umetniško specializacijo na citrah.

Zither Moves in Cvetje v Bachu – samostojni citrarski zgoščenki Na Irenini prvi samostojni zgoščenki Zither Moves, ki je izšla leta 2008, lahko slišimo njen diplomski program, preplet sodobne in stare resne glasbe na citrah: "Zither Moves je še vedno edina zgoščenka s to glasbeno zvrstjo v Sloveniji, v svetu pa je tudi ena redkih, saj se redkokateri citrar loti snemanja takšne glasbe, ki ima ožji krog poslušalcev."

Cvetje v Bachu, Irenina druga samostojna zgoščenka, predstavlja vrhunec njenega glasbenega ustvarjanja: "Zgoščenka, ki je leta 2010 izšla pri založbi Celinka, je nekakšen prelom na slovenski glasbeni sceni. Poleg nekaj solističnih skladb smo uporabili citre v kombinaciji z različnimi glasbili, torej citrarski duo, citre in violino, citre in harmoniko z Janezom Dovčem, ena skladba je aranžma slovenske ljudske Na planincah Miloša Simiča, ki jo je napisal za citre in etno skupino Jararaja. Sodelovali so tudi znani violinisti Cvetrežnik, Bračko in Krečič, ki so improvizirali na temo slovenske ljudske Prišla bo pomlad. Kar nekaj skladb je bilo posebej napisanih za citre oziroma te zasedbe, tako da je zgoščenka v celoti slovenska, sodelovali so slovenski avtorji, aranžerji in izvajalci, na njej pa so tako aranžmaji slovenskih ljudskih pesmi kot tudi sodobnejše skladbe."

"Izvrsten občutek je igrati s simfoničnim orkestrom" V času študija je osvajala poslušalce v Nemčiji, Avstriji in na Južnem Tirolskem, zdaj pa jo je lažje slišati na slovenskih odrih, kjer trenutno nastopa solistično, v citrarskem duu Fantazija s Franjo Kočnik, v Slovenskem citrarskem kvartetu, z violinistko Špelo Huzjak in v duetu s sopranistko Urško Arlič Gololičič, v bližnji prihodnosti pa se obeta še eno citrarsko-pevsko presenečenje. Kot solistka je nastopila tudi s simfoničnim orkestrom SNG Maribor, kar je bila zanjo nepozabna izkušnja: "Izvrsten občutek je igrati s simfoničnim orkestrom. Igrali smo skladbo Zgodbe iz Dunajskega gozda Johanna Straussa mlajšega, se pravi dunajski valček, zelo znano melodijo, pri kateri so dvakrat izpostavljene solistične citre, tako da orkester utihne in igrajo samo citre."

Prizadevanja, da bi citre poučevali na srednješolski ravni Da citre v zadnjih letih v Sloveniji prestavljajo mejnike, se strinja tudi uspešna mlada citrarka: "Citre so v zadnjih letih v Sloveniji doživele velikanski razvoj in mislim, da se bodo razvijale še naprej in da nam bo – upam, da kmalu – uspelo priti na srednje glasbene šole, kjer se jih še ni mogoče učiti. Le tako bodo postale enakovredne drugim glasbilom, saj so zahtevno koncertno glasbilo iz iste skupine kot kitara in harfa, ki sta obe že uveljavljeni koncertni glasbili. Citre so nekakšna kombinacija obeh glasbil, ker imamo ubiralko tako kot pri kitari in pa proste strune tako kot pri harfi, kar pričara poseben, drugačen zvok." O tem se je najbolje prepričati v živo, kjer poslušalci obsedijo odprtih ust, saj Irena iz svojih citer izvablja res čarobne zvoke, celo tradicionalna Cvetje v jeseni v njeni izvedbi zazveni drugače. Zdolškova bo 20. novembra 2011 s Franjo Kočnik nastopila v Grižah pri Žalcu v okviru citrarskega abonmaja, ki je letošnja težko pričakovana novost, saj so si citre v Sloveniji prvič izborile svoj abonma.

Avtorica sodobnih učbenikov za citre Ne le med poslušalce, skladatelje in druge glasbenike, Irena je kot profesorica citer na glasbenih šolah v Slovenski Bistrici in Celju našla pot tudi do otrok, saj je v samozaložbi izdala že četverico učbenikov za citre za standardno uglasitev. "Učbeniki so sestavljeni simpatično, da otroka pritegnejo, njihova odlika pa je predvsem to, da so v slovenščini, saj je slovenske literature za citre bolj malo, zato smo bili primorani posegati po nemški. Mislim, da je bil že skrajni čas, da se je nekdo lotil tega in naredil sodobne učbenike za citre tudi v slovenščini." Svoje citrarsko znanje tako zanosno seje med mlade glasbenike in poudarja, da tudi sama še vedno vsak dan vadi, kar ji je v posebno veselje: "Preprosto rada igram citre, to je hkrati moj konjiček in služba, v tem sem se našla."