Sreda, 22. 6. 2016, 4.01
7 let, 1 mesec
Zgodba o fantu, ki je povzročil enega največjih računalniških škandalov v zgodovini
Bilo je kot v filmu - ukradel je zelo varovano skrivnost, se osebno pogovarjal z enim najvplivnejših, a tudi najtežje dostopnih ljudi v industriji, vanj so merili s puškami, lovil ga je celo FBI.
2. oktobra 2003 je pri ameriškem razvijalcu videoiger Valve zvonil alarm. Izvorna koda (ogrodje, temelj) tisti čas ene najtežje pričakovanih iger vseh časov, njihove Half-Life 2, se je znašla na svetovnem spletu.
Izvorna koda je izdala zelo varovano skrivnost podjetja Valve - z razvojem HL2 so zamujali skoraj eno leto. Ljubiteljev izvirnega Half-Life iz leta 1998, ki so komaj čakali nadaljevanje, niso več mogli vleči za nos s prelaganjem datuma izida.
Gabe Newell, šef podjetja Valve, je imel zaradi pobega izvorne kode igre Half-Life 2 na splet velike težave. Ne le da se je Valve osramotil, ker je javnost izvedela, da je igra, katere razvoj je podjetje stal milijon dolarjev mesečno, še daleč od dokončanja, Newell tudi ni vedel, ali je izvorno kodo na splet spravil nekdo od njegovih sodelavcev ali je v njihove strežnike vdrl nekdo od zunaj. Zaupanje v podjetju je bilo načeto, zaposleni so ga spraševali, ali to ne pomeni le konca razvoja Half-Life 2, temveč celo konec Valva.
Zavrtimo čas sedem mesecev naprej. 7. maja 2004 ob 6. uri zjutraj se je najstnik Axel Gembe, doma v nemškem mestecu Schönau, prebudil na nenavaden način.
Njegova postelja je bila obkrožena s hordo policijskih specialcev v polni bojni opremi. Malo je manjkalo, pa bi ga začeli drezati z jurišnimi puškami, je izkušnjo Gembeja za spletni portal Eurogamer in pozneje še v knjigi Smrt zaradi videoigre opisal ameriški novinar Simon Parkin.
"Vstani. Ne dotikaj se računalnika," je Gembeju ukazal policist. "Obleci se in gremo." Gembe je vedel, zakaj so ga obiskali. Kljub temu je policist pojasnil: "Obtoženi ste računalniškega vdora v omrežje podjetja Valve, kraje videoigre Half-Life 2, nalaganja videoigre na splet in posredne povzročitve več kot 250 milijonov dolarjev škode podjetju Valve."
"Policiste sem pred odhodom vprašal, ali lahko nekaj pojem. Ko sem segel proti nožu, da bi si odrezal kos kruha, so vsi dvignili orožje," je resnost položaja pozneje opisal Axel Gembe.
Ker ni mogel čakati na izid nadaljevanja svoje najljubše igre vseh časov, ga je ukradel, še preden je bilo pripravljeno
Zavrtimo čas znova malce nazaj. Axel Gembe se je v hekerske vode podal po tem, ko je bil sam (oziroma njegov računalnik) okužen s črvom, ki lahko krade podatke. Črva je preučil in hitro razvil svojo, izboljšano različico.
"Svoje znanje sem uporabil za krajo videoiger, natančneje ključev, s katerimi je iz piratske igre mogoče narediti licenčno, jo legalizirati," je priznal Gembe.
Igra Half-Life, ki je izšla leta 1998, je bila njegova daleč najljubša, čakanje na nadaljevanje Half-Life 2 pa mučno. Pravzaprav tako mučno, da je vdrl v ameriške strežnike podjetja Valve, odkril različico v razvoju in jo ukradel.
"V omrežje podjetja Valve mi je uspelo vdreti v prvem poskusu. Več tednov sem nato prečesaval njihove strežnike. Pazljivo, da me ne bi odkrili, seveda. Našel sem nešteto dokumentov o grafični podobi igre, skriptah. 19. septembra 2003 pa tombola - našel sem izvorno kodo Half-Life 2 (na fotografiji Gordon Freeman, protagonist igre Half-Life 2, in njegova soborka Alyx)."
Mladi nemški heker ukradene igre na svojem računalniku ni mogel poganjati, saj je bila še pregloboko v razvoju. Ko jo je malce predelal, jo je lahko malce igral, a je bila še premalo dodelana, da bi v igri užival.
Gembe sicer že več kot desetletje zatrjuje, da ni bil tisti, ki je izvorno kodo za Half-Life 2 delil s svetovnim spletom. To je storila ena od oseb, ki jim je Axel pokazal, kaj ima.
"Tega nisem mogel zadržati zase. Kateri ljubitelj videoiger bi lahko? Nekomu sem moral povedati. Oseba, ki sem ji poslal izvorno kodo, mi je obljubila, da bo to ostala skrivnost, a ni držala besede."
Kako je dokončani Half-Life 2 videti v akciji:
"Zdravo, Gabe. Jaz sem tisti, ki ga iščeš."
Gabe Newell, šef podjetja Valve, je po pobegu izvorne kode za igro Half-Life 2 oktobra 2003 zagnal obširno preiskavo. Za pomoč pri iskanju storilca je med drugim zaprosil uporabnike svojih spletnih forumov. Ker je šlo za hekerski napad na ozemlju ZDA, se je vmešala tudi obveščevalna agencija FBI.
Preobrat v preiskavi kraje igre Half-Life 2 se je zgodil 16. februarja 2004. Valvova služba za odnose z javnostmi je tisti dan dobila e-poštno sporočilo, naslovljeno na Gaba Newella.
"Zdravo, Gabe. Jaz sem tisti, ki ga iščeš," je pošiljatelj z vzdevkom Da Guy, to ni bil nihče drug kot Axel Gembe, začel priznanje, da je tat izvorne kode za igro Half-Life 2. Priložil je tudi posnetke zaslona, ki so dokazovali, da je e-pošto res poslal nekdo, ki je imel dostop do Valvovih strežnikov.
Axel Gembe se je v elektronskem pismu Newellu opravičil in priznal krivdo. Poslal mu je še eno sporočilo, v katerem ga je prosil za službo razvijalca iger. "Bil sem naiven mladenič. Mislil sem, da bi bilo to, da dobim delo v Valvu, najboljši scenarij tako zame kot zanje. Jaz bi imel dobro službo, oni pa spodobnega programerja, ki se je s krajo njihove igre že dokazal."
"Pridi k nam v Ameriko, dobil boš službo"
Gembe je bil več kot presenečen, ko je Gabe Newell sprejel njegov predlog. Ponudil mu je razgovor prek telefona z vplivnimi Valvovimi razvijalci in programerji.
V več kot 40 minut trajajočem pogovoru je Axel Gembe podrobno opisal, kako se je dokopal do izvorne kode za Half-Life 2. Kot je pozneje povedal za Eurogamer, so bili njegovi ameriški sogovorniki presenečeni, kako dobro govori angleško.
Razgovor je potekal tako dobro, da je dobil vabilo na drugi razgovor, ki bi potekal na sedežu podjetja Valve v Seattlu.
Axel Gembe ni vedel, da je bil razgovor za službo pravzaprav past. Njegovemu priznanje o vdoru v strežnike Valva je prisluškoval in ga snemal FBI.
Lahko je srečen, da ni sedel na letalo za ZDA
Vodstvo podjetja Valve je skrbelo, da bi Gembe sprevidel njihovo namero in poskusil ponovno priti do njihovih strežnikov ter povzročiti škodo, zato so o preiskavi obvestili tudi nemško policijo. Ta je Axla, kot smo že omenili, obiskala 7. maja 2004. Na policijski postaji je bil priprt dva tedna, v tem času so ga večkrat zaslišali. Mu je pa po aretaciji tudi zelo odleglo.
"Ali se sploh zavedaš, kakšno srečo imaš, da smo te našli, preden si sedel na letalo za Ameriko?" ga je ob prihodu na policijsko postajo vprašal načelnik in ga seznanil s tem, da bi ga, če bi odpotoval v ZDA, na letališču najverjetneje pričakali možje v črnem.
Ker nemške oblasti Axla Gembeja niso želele izročiti ZDA, so mu najverjetneje prihranile dolgotrajno zaporno kazen. Če bi odpotoval v Ameriko, bi bil obtožen kršenja zveznih zakonov, morda tudi kiberterorizma. V kolikor bi bil spoznan za krivega, bi bil v zaporu morda še danes.
Ujeli so pravega, a tudi napačnega
Nemški preiskovalci Gembeja najprej niso zaslišali v zvezi z napadom na Valve. Bolj jih je zanimala njegova vpletenost v razvoj računalniškega črva Sasser, ki je tisti čas pustošil po evropskih in ameriških omrežjih.
Težave s črvom Sasser so med drugim imeli v bančni multinacionalki Goldman Sachs, pri ameriškem letalskem prevozniku United Airlines in na sedežu Evropske komisije.
Gembe ni bil pravi vir informacij o Sasserju, tega je ustvaril 18-letni Nemec Sven Jaschan, je pa priznal krivdo v primeru Valve. Ker je bil zelo kooperativen, mu je sodnik na sojenju, ki je potekalo šele novembra 2006, prisodil dve leti pogojne kazni. Na sojenju ni bil prisoten noben predstavnik podjetja Valve.
Gembejev podvig ni vplival na uspeh Half-Life 2
Igra Half-Life 2 je nazadnje izšla 16. novembra 2004 in v hipu postala velikanska uspešnica. Danes spada med pet najbolje prodajanih računalniških iger vseh časov, na seznamih najboljših iger v zgodovini pa se zelo pogosto uvršča na stopničke. Half-Life 2 je leta 2004 je prejela 39 različnih nagrad za igro leta. Ker je postavila nove temelje na številnih področjih razvoja videoiger, pa so jo na prireditvi Spike Video Games Awards leta 2012 razglasili za najboljšo igro preteklega desetletja.