Sobota, 17. 9. 2016, 20.16
7 let, 2 meseca
12 mož, brez katerih bi bil svet danes precej drugačen #fotozgodba
Morda jih še ne poznate, a to so ustvarjalni veleumi, ki lahko z enim genialnim prebliskom pretresejo temelje celotne industrije. Industrije videoiger, ki ji vsaj eno uro dnevno nameni skoraj desetina svetovnega prebivalstva, letno pa obrne več denarja kot Hollywood.
Šigeru Mijamoto (Nintendo)
V skoraj štiridesetletni karieri pri japonskem Nintendu je Šigeru Mijamoto ustvaril nekatere najbolj prepoznavne serije videoiger. Njegovi otroci, ki jih pozna praktično ves svet, so Super Mario, Zelda, Donkey Kong. Mario in vse njegove različice so z več kot 500 milijoni izvodov najbolje prodajana serija videoiger vseh časov.
Zakaj se je Šigeru Mijamoto pojavil na predstavitvi pametnega telefona iPhone 7?
Mijamoto je v ospredje vedno postavljal kakovostno igralno mehaniko in zgodbo, nikoli grafične podobe. V času, ko sta največja tekmeca Nintenda, Sony in Microsoft, s svojima igralnima konzolama Playstation 3 in Xbox 360 stavila na grafiko, je Mijamoto z Nintendom izdal konzolo Wii in z njo v dnevno sobo prinesel preprosto zabavo za vso družino.
Markus Persson - Notch (Mojang)
Znan je tudi kot "tisti tip, ki je naredil Minecraft", najbrž najbolj prepoznavno igro zadnjega desetletja. Kockasti Minecraft, v katerem lahko razkopljemo ves svet, je postal popkulturni fenomen. Pomembno je vplival na razvoj skupnosti igralcev na YouTubu, mnogi, ki so se med igranjem Minecrafta snemali in videoposnetke objavljali na spletu, so postali internetne zvezde.
Minecraft je z več kot sto milijoni prodanih izvodov tudi druga najbolj prodajana posamična videoigra v zgodovini, zaostaja le za Tetrisom.
Persson je medtem začel delo pri drugih igrah, licenco za Minecraft pa pred dvema letoma skupaj z razvojnim studiem Mojang drago prodal Microsoftu in čez noč postal milijarder.
Sam in Dan Houser (Rockstar Games)
Brata Houser sta leta 2001 z legendarnim Grand Theft Auto III na novo definirala zvrst videoiger, ki se dogajajo v odprtem urbanem svetu in igralcu ponujajo praktično neomejeno svobodo početja.
Serija Grand Theft Auto, v kateri postanemo kriminalec, ki v velemestu in okoliškem podeželju počne, kar mu poželi srce, je ob vsakem izidu novega dela sinonim za nebrzdano zabavo, saj lahko počnemo vse tisto, česar si v resničnem življenju nikoli ne bi drznili: krademo avtomobile, vozimo kot zmešani, se zapletamo v pretepe z mimoidočimi, skačemo s stolpnic.
GTA je tudi sinonim za velik proračun in še večji zaslužek - razvoj zadnjega naslova v seriji Grand Theft Auto V je Rockstar Games, podjetje bratov Houser, stal več kot 230 milijonov evrov, a je nora prodaja vložek v razvoj igre podeseterila.
Gabe Newell (Valve)
Zakaj smo na seznam uvrstili Gaba Newella? Pa poglejmo:
- Vodil je razvoj iger Half-Life (1998) in Half-Life 2 (2004), ki veljata za presežka na področju interakcije z okolico s pomočjo fizikalnih zakonitosti, redno pa se uvrščata tudi na sezname najboljših iger vseh časov.
- Njegov razvojni studio Valve je pionir digitalne distribucije iger. Platforma Steam, ki jo je Valve izdal leta 2003, je vodilni sistem za nakupe, poganjanje in shranjevanje računalniških iger. Prek Steama je kupljenih približno tri četrtine vseh iger, ki so na voljo v digitalni obliki.
- Source, zelo prilagodljivi grafični pogon, ki ga je Valve razvil za Half-Life 2, je bil uporabljen v dveh ducatih Valvovih in več deset igrah drugih razvijalcev.
- Newell velja za neke vrste očeta epizodnega izdajanja videoiger, to je začel z videoigrama Half-Life 2: Episode 1 in Episode 2, ki sta bili neposredni nadaljevanji HL2.
- V zelo uspešne serije iger - Counter Strike, Day of Defeat, Portal - je preobrazil projekte amaterskih razvijalcev in jim ponudil delo v svojem podjetju.
John Carmack in John Romero (id Software)
John Carmack in John Romero sta pionirja razvoja priljubljene zvrsti prvoosebnih strelskih iger (Wolfenstein 3D, 1992 in Doom, 1993) ter popularizatorja kulture spletnega povezovanja igralcev za namen merjenja v videoigrah.
Sredi 90. let sta John in John gostila odmevne znane turnirje v njuni videoigri Quake 2. Zmagovalec enega, ki je potekal leta 1997, Dennis Fong (na fotografiji spodaj), se je domov odpeljal s Carmackovim ferrarijem 328.
John Carmack, ki velja za programerskega genija, je sicer znan tudi po razvoju grafičnih pogonov, ki sta jih z Romerom in druščino v podjetju id Software uporabila pri ustvarjanju iger. Njegovo delo je primer učinkovitega programiranja, po njem se še danes zgledujejo mnogi sodobni razvijalci videoiger.
Satoši Tajiri (Nintendo)
Tajiri je leta 1995 ustvaril največji popkulturni fenomen zadnjih dveh desetletij - Pokemone, domišljijska bitja s posebnimi sposobnostmi, ki se za svoje gospodarje bojujejo v arenah.
Pokemoni so se najprej pojavili na Nintendovi prenosni igralni konzoli Game Boy, nato so se preselili tudi na igralne karte in druge medije. Letos so se znova pojavili na pametnih telefonih v igri Pokemon Go, ki je poleti za nekaj tednov zasvojila pol sveta.
Will Wright
Will Wright je med prvimi pokazal, da računalniške igre niso le zabava za fante in moške, temveč lahko v njih uživa tudi nežnejši spol. To je bil eden od razlogov za velikansko uspešnost njegove "simulacije življenja" iz leta 2000, The Sims.
Tako imenovani simčki so dobili že tri nadaljevanja, vsak polnopravni naslov pa še kakšen ducat dodatkov. Ni čudno, torej, da je serija The Sims po številu prodanih kopij na drugem mestu večne lestvice, na kateri zaostaja le za legendarnim Mariem.
Jess Cliffe in Minh Le (Valve)
Fanta sta leta 1999 izdala Counter-Strike, mod za priljubljeno igro Half-Life, ki nasproti v vlogah teroristov in specialnih enot postavi dve ekipi igralcev. Counter-Strike je postal neznanski hit in eden najbolj priljubljenih naslovov za igranje prek spleta vseh časov.
Bil je tudi eden od temeljev, na katerih je zrasel e-šport, profesionalno merjenje v igrah in panoga, v kateri se danes letno obrne več kot pol milijarde evrov.
Cliffe in Mihn sta pozneje dobila službi v podjetju Valve, ki je prevzelo licenco za nadaljnje izdajanje iger v seriji Counter-Strike. Zadnja, Counter-Strike: Global Offensive, je izšla leta 2012, v vsakem trenutku jo igra več kot 500 tisoč ljudi.
Hideo Kojima (Kojima Productions)
Kojima je s serijo Metal Gear ustvaril zvrst vohunskih iger, v katerih je za dosego cilja bolj kot uporaba surove sile pomembno plazenje za hrbti nasprotnikov in pazljivo opazovanje ter učenje njihovega premikanja, navad. Igre, ki jih razvija Hideo Kojima, so znane tudi po filmski predstavitvi in odličnem pripovedovanju zgodb.
Častne omembe:
Aleksej Pažitnov
Rus Aleksej Pažitnov je oče videoigre, za katero je najbrž slišal že vsak - Tetrisa. Igro je izdal junija 1984. Znani videoigram posvečeni medij IGN jo je leta 2007 označil za drugo najboljšo igro vseh časov, takoj za Super Mario Bros. Tetris ima tudi Guinnessov rekord za igro, ki je bila predelana za največ različnih konzol in igralnih sistemov, kar 65-krat.
Peter Molyneux
Znan kot eden največjih inovatorjev v razvoju videoiger. Med drugim si je izmislil igri Populous in Black & White, v katerih smo postali bog, pozneje pa je izdal tudi odlično simulacijo filmskega studia The Movies, ki je bila pred svojim časom. V zadnjih letih se je kar malo potuhnil, njegove igre pa ne dosegajo več tolikšne prepoznavnosti kot nekdaj.
Tim Schafer
Schafer slovi kot eden najboljših pripovedovalcev zgodb med vsemi razvijalci videoiger. Zaslovel in kritiško proslavil se je v 90. letih prejšnjega stoletja, ko je pod okriljem založnika LucasArts izdal klasike, kot so Monkey Island, Broken Sword in Grim Fandango.
Gunpei Yokoi
Yokoi, dolgoletni uslužbenec japonskega Nintenda, je najbolj znan po tem, da je izumitelj prenosne igralne konzole Game Boy. Zamislil si je tudi križec, nadzorno shemo za videoigre, ki je v uporabi še danes.
Richard Garriot
Največji dosežek Garriota, sicer očeta legendarnih iger Ultima, je najverjetneje izum zvrsti domišljijskega igranja vlog prek spleta (ali MMORPG). Prav njegova Ultima Online (1997) je bila prva velika predstavnica tega žanra, ki ga danes zastopa na stotine različnih iger, najbolj znana med njimi pa je World of Warcraft.
Nolan Bushnell
Eden od pionirjev industrije videoiger. Bushnell je znan po ustanovitvi podjetja Atari, ki je izdalo celo vrsto prelomnih iger (Pong, Breakout) in videoigre iz javnih igralnic preselilo v dnevne sobe (s konzolami, kot je bila Atari 2600). Bushnell si je izmislil tudi legendarni rek "priuči se je lahko vsakdo, mojstri pa postanejo le redki", ki opisuje igre s preprosto, a vendarle globoko nadzorno shemo, primerne tako za izkušene igralce kot popolne začetnike.
Sid Meier
Sid Meier je kralj strateških računalniških iger. Njegova legendarna serija strategij Civilization, v kateri prevzamemo nadzor nad majhnim ljudstvom in z njim skozi več zgodovinskih obdobij zavladamo svetu, bo letos praznovala že 25. rojstni dan, 21. oktobra izide njen šesti polnopravni del. Meierja je videoigram posvečeni medij IGN leta 2009 označil za drugega najboljšega razvijalca iger vseh časov (za Mijamotom).
Yu Suzuki
Suzuki velja za popularizatorja tridimenzionalne podobe (ali z drugimi besedami 3D-grafike) videoiger, kar je dosegel z dvema klasikama za igralne konzole proizvajalca Sega, Virtua Racing in Virtua Fighter. Njegova poznejša igra Shenmue (1999) je bila pomemben pionirski korak za igre, ki se dogajajo v odprtem svetu. Sinonim zanje je danes Grand Theft Auto, serija že omenjenih bratov Houser.
Warren Spector
Warren Spector je utemeljitelj zvrsti iger, ki igralcu ponudijo več različnih poti do cilja, upoštevajo njegove odločitve in ga pozneje postavijo pred dobre ali slabe posledice teh odločitev. Spectorjeva najbolj znana igra je najbrž Deus Ex, ki velja za eno najboljših vseh časov, kombinira pa elemente prvoosebnih strelskih iger, igranja domišljijskih vlog in pustolovščin. Čeprav je lahko oborožen do zob, igralcu za dokončanje Deus Ex ni treba ubiti niti enega nasprotnika, kar pove ogromno o njeni globini.
Jen-Hsun Huang
Huang ni razvijalec videoiger, temveč soustanovitelj in prvi mož podjetja, ki danes določa, kako bodo videoigre videti na računalniških zaslonih - Nvidie. Ta veliki ameriški proizvajalec grafičnih čipov ima na ustvarjalce videoiger zelo velik vpliv, pri njihovem razvoju tudi pogosto aktivno sodeluje.