Torek, 15. 12. 2015, 21.53
6 let, 6 mesecev
Izbira poklica
Sam se dobro spomnim prvega leta po maturi, ko smo se prijatelji s klasične gimnazije žalostno razpršili po različnih fakultetah in potem po poklicih.
Izbira poklica je nekaj prikrito tragičnega. Odpovedati smo se morali vsemu drugemu, ukalupiti se v zgolj eno izbiro. Takrat si Eriksonove krize istovetnosti (vir) še nismo mogli privoščiti; treba se je bilo v dobro ali v slabo odločiti za en sam poklic.
Tega problema na primer v anglosaških deželah, kjer imajo kolidže (angl.: colleges), ni, ker se z vpisom nanj mlad človek še ne opredeli. V kakršnikoli kombinaciji si univerzitetne predmete od matematike do zgodovine izbira sam. Na kolidž se vpisujejo mladi nekako od sedemnajstega do osemnajstega leta. Pri dvaindvajsetih se že lahko suvereno zožijo na en sam poklic. V celinski Evropi univerzitetnim oblastem, tudi v Franciji, še ni postalo jasno, da je tak sistem bistveno bolj racionalen – ne pa da "starejše mladoletnike" ženejo v prezgodnjo izbiro.
Koliko delovnih let je tako izgubljenih? Iz koliko mladih in nadarjenih ljudi tak sistem naredi življenjske poražence? Koliko je takih, ki šele prepozno ugotovijo, da so se opredelili za napačen poklic? Kdo bo izračunal nevidno gospodarsko škodo, ker na dolgi rok takó ni vsakomur omogočeno, da bi prispeval po svojih najboljših močeh? Mimogrede, Oscar Wilde je menil, da bi bil to smisel socializma (vir).
To je poučno; starševska mantra, da naj se mladostnik po svojih subjektivnih nagnjenjih kar sam odloči, kaj bo študiral, grdo zavaja. Kaj je objektivno res, pa povedo testi, ki so jih validirali na več sto tisoč mladih ljudeh. To med drugim pomeni, kar ljudje vedo, da ne gre zaupati strokovnjaku, ki je nad svojo stroko navdušen in veliko govori. Pravega profesionalca, ker ga obvlada, poklic več ali manj dolgočasi.
Da sem se sam prav odločil, je meni postalo jasno šele pozneje, v drugem letniku, ko sem pri pravu naenkrat dosegal nepričakovane uspehe. Ti so me na koncu tudi pripeljali na Evropsko sodišče. Zahvala gre potemtakem tistim testom na Parmovi.
Zato velja, da ima tisti, ki pristno deluje, s tem veliko veselje. Kajti vse, kar deluje, želi biti samo sebi podobno. Če tako, se bit tistega, ki pristno deluje, s tem zelo okrepi. Kot posledica se zato pokaže užitek. Če zadostimo tistemu, kar je na ta način zaželeno, vedno sledita pristna užitek in veselje. Zato nič ne deluje, če s tem ne izpričuje lastne sicer skrite podobnosti samemu sebi." (vir),
To je daleč najboljša opredelitev samoaktualizacije.
Pred kratkim je bila na primer na veliki senat Evropskega sodišča za človekove pravice (ESČP) sprejeta zadeva Khan proti Nemčiji (vir); v malem senatu sem bil manjšina in sem zato pisal ločeno mnenje. Sodnike v prizivnem panelu pa je kasneje to mnenje pozneje prepričalo in zadevo so sprejeli na veliki senat.
To je seveda zadoščenje. Toda nekdo, ki pravičnost jemlje resno, je v kolektivnem odločanju tudi na ESČP pogosto frustriran in razočaran. (Prejšnja in sijajna irska sodnica je zaradi tega odstopila.) Edino, kar sodniku še preostane, je Wittgensteinova logična prisila (vir), kot temu pravi Barry Stroud. Ta pa seveda deluje samo ob dani kolektivni stopnji I. Q.-ja.
Tako sam zavidam ljudem s tistim poklicem, pri katerih objektivna realnost sama pove, ali ima kdo prav ali ne. Ne pa da je strokovnjak odvisen od milosti svojih kolegov, za katere domneva, da nimajo prav. Le na koncu se boljša pravna presoja včasih prebije na plano, zato pa pravo tudi deluje po instancah in zato sodni mlini res meljejo počasi. Za preostale primere pa pogosto velja Ciceronova formula summum ius, summa iniuria: najvišje (formalno) pravo, pa največja (vsebinska) krivica.
Sodeč po tem, koga nam države pošiljajo kot sodnike na ESČP, pa tudi znotraj domačih pravnih sistemov nikoli ni zagotovljeno, da se bo povzpel tisti, ki je zares najbolj sposoben. Kot pravijo na Harvardu, odlični ostanejo z nami (na fakulteti), prav dobri postanejo sodniki in zgolj dobri so tisti, ki zaslužijo denar: "A’s stay with us, B's become judges and C's – make money …"