Četrtek, 30. 3. 2017, 20.03
7 let, 1 mesec
Joseph Quartana: Nišni parfumi so zagotovilo, da nihče na zabavi ne bo dišal kot vi
Nišni parfumi so unikatni, krojeni za posameznika in ne za množice. Če boste namesto dizajnerskega kupili nišnega, nihče na zabavi ne bo dišal enako. Sploh če je dišava navdahnjena po eni od devetih najbolj strupenih cvetlic sveta.
Kaj sploh je nišni parfum? To najbolje razloži vizionar, razvijalec in že skoraj mojster na tem področju Joseph Quartana, ki se z nišnimi parfumi ukvarja devet let. Pravi, da dizajnerski parfumi, ki preplavljajo drogerije in trgovine z modo, privlačijo množice, medtem ko nišni pritegnejo manj ljudi. Nišni parfumi so še posebej odlični zato, ker na vsaki koži dišijo drugače.
"Odvisno je od etnične skupine človeka, prehrane, pH-vrednosti kože, vpliva tudi to, ali ste kadilec ali ne … To so dejavniki, ki sem jih opazil, da vplivajo na razvoj vonja." Joseph pozna tudi italijansko znamko za razvijanje parfumov, ki ohlapno temeljijo na krvnih skupinah. "Nekateri parfumi iz njihove kolekcije se imenujejo A, B, AB in 0, a mislim, da nimajo povezave s krvjo. Mislim, da gre samo za neko dizajnersko domislico."
Medtem ko je večina sredstev pri razvoju dizajnerskega parfuma namenjena marketingu in promociji, razvijalci nišnih parfumov večino svojega znanja in denarja namenijo dišavi. S tem posameznik ne dobi samo parfuma, ampak še unikaten vonj, pa tudi: "Zagotovilo, da nihče na zabavi ne bo dišal enako," v smehu pove Joseph. "Lahko postane vaš podpis, nekaj samo vašega. V 13 letih dela v modni industriji sem spoznal, da si ljudje vedno želijo nekaj unikatnega, in ravno to dobijo v nišni dišavi, saj je manj razširjena."
Joseph sicer ni "glavni nos" pri razvoju parfumov, a tesno sodeluje z "nosovi" in kemiki. "Sem razvijalec parfumov in sem vpleten v celoten proces od začetka do konca. Ustvarim vizijo, dizajn škatlice, promocije, pregled in nadzor imam nad vsem. Ne mešam dišav, vendar pa sedim ob kemikih, se sestajam z njimi in sem prisoten pri ustvarjanju formul."
Joseph o tem, kako pogosto se trendi odražajo v dišavah:
Na podlagi parfuma lahko ugotovi, od kod oseba prihaja
Ko mu zastavimo na videz preprosto vprašanje, kaj parfum pomeni njemu osebno, se to izkaže za ravno nasprotno: "Uf, globoko vprašanje … Zame je to pika na i osebnemu stilu in identiteti človeka. Če nisem nadišavljen, imam občutek, da nisem povsem urejen. Parfum je zame enako pomemben kot to, kakšno spodnje perilo izberem, katero znamko čevljev … Mislim, da si lahko lepo urejen z dobro majico, kavbojkami, dobrimi čevlji, spodnjim perilom in dobro dišavo. To je vse, kar potrebuješ. In še dobro usnjeno jakno (smeh, op. p.)."
Dober parfum ne pomeni samo dopolnitve stila, temveč tudi ustvarja spomine, saj ima vonj največji vpliv na človeški spomin, pravi. "Če je nekdo v mladosti zagledan v neko dekle, se bo še čez 30 let spomnil nanjo, ko bo zavohal isti parfum. Parfum je najboljši prvi vtis."
Na podlagi parfuma lahko prebere človeka, vendar je to po njegovem mnenju nevarno početje. "Zagotovo lahko veliko izveš o njegovi kulturi. Na primer, če nekdo diši po oudu (zelo redka vrsta smole, ki jo zaznamuje balazmični vonj, op. p.), lahko presodim, da prihaja z Bližnjega vzhoda, saj je to zanje zelo značilna sestavina. Gre za specifično olje iz lesa 'agarwood'. To olje je zelo dragoceno, bolj kot zlato in naj bi imelo magične lastnosti. Z njim naj bi videli boga in zdravili bolezni."
Vendar pa v njegovi zadnji kolekciji ni mogoče zavohati ouda, saj je tako naročil svojim kemikom. "Zadnja leta je zaznati veliko oudovih dišav, zato sem našim razvijalcem že takoj na začetku dejal, da ga ne smejo uporabiti čisto nič."
Zvezdniške dišave so "cenene", povoha jih le zato, da ve, česa ne početi
V njegovih dišavah ni mogoče zaznati še nečesa: sledi vonjev, ki zaznamujejo zvezdniške dišave. "Sovražim vsa ta zvezdniška udejstvovanja, saj mislim, da so cenena. No, nekaj je bilo dobrih, se pa v Ameriki odmikamo od tovrstnih dišav, nihče noče več nositi zvezdniških parfumov, pomikajo se k nišnim dišavam. Vsaj v New Yorku in Los Angelesu."
Parfumov, poimenovanih po zvezdnikih, ne bi ocenil na lestvici od 1 do 10, temveč na lestvici od –2 do 5, pove v smehu. "Niso mi všeč dišave Jennifer Lopez. A morate vedeti, da zvezdnik nima skoraj nič besede pri razvoju parfuma, ki bo nosil njihovo ime. Nočem biti nespoštljiv do mojstra in kemika, ki je ustvaril dišavo, a ti parfumi so narejeni zgolj za marketing. Sicer pa teh dišav ne spremljam, povoham jih le za orientacijo, česa ne početi (smeh, op. p.). Lanska (trio kolekcija Daisy Blush, Daisy Eau So Fresh Blush & Daisy Dream Blush, op. p.) od Marca Jacobsa je bila kar v redu."
Joseph o najbolj znanem, že legendarnem parfumu Chanel No. 5:
O drugih priljubljenih dišavah:
Izdelal je kolekcijo parfumov, ki so jo navdihnile strupene cvetlice
Joseph se je lani pri izdelavi lastne kolekcije odmaknil daleč od cone udobja, saj so ga povsem prevzele strupene cvetlice. Tako je nastala kolekcija nišnih parfumov, ki jo je navdihnilo devet najbolj strupenih cvetlic na svetu:
- volčja češnja: čarovnicam so jo nekoč dajali, da so preizkusili, ali so res čarovnice; če niso umrle zaradi zastrupitve, so jih sežgali na garmadi,
- mandragora: legenda pravi, da ob izkopavanju njene korenine rastlina spusti zelo močan krik,
- naprstec: za pse smrtno nevarna,
- svilnica: pri psih povzroči lažje težave,
- pikasti mišjak: ker povzroči vrtoglavico in smrt, so jo stari Grki uporabljali pri usmrtitvi zločincev – eden izmed najbolj znanih je bil Sokrat,
- datura: znana tudi kot mesečina je osnovna sestavina afrodiziakov, ki povzročijo halucinacije in zadetost,
- mak: stari Sumerci so mak poimenovali rastlina radosti; predstavljal je mračnost, temo, spanec in celo smrt predkrščanskega sveta,
- šmarnice,
- preobjed: na Zahodu so ga uporabljali za redčenje populacije volkov, na Vzhodu pa ga uporabljajo kot strup, v katerega pomočijo konice puščic.
Kolekcijo parfumov, ki temeljijo na smrtonosnih cvetlicah, je poimenoval Les Potions Fatales.
Josephova ekipa je preučila njihova smrtonosna olja, zgodovino, kulturo, v kateri rastejo, in običaje, ki so jih nekoč obkrožali. "Med ustvarjanjem smo se spraševali, kako so nekoč uporabljali te rože, saj so služile za umore, samomore in čarovništvo. Osredotočali smo se na zgodbe, slavne uboje, kako so jih uporabljale čarovnice, in to je bila osnova za formulo."
Rdeča nit je tako postala ideja o fatalni ženski, kar je po mnenju Josepha tudi metafora za strupeno rožo. "Lepa, a smrtonosna. Če si ženska in nosiš ta parfum (gre namreč za uniseks dišave, op. p.), hočeš sporočiti: ne zaj… se z mano, tako sem lepa, da sem zate smrtonosna. Ženski dajejo moč."
1