Jure Miklavc: Vse prave stvari se začnejo v garaži

Jure Miklavc, slovenski industrijski oblikovalec, je ponosen kreator izdelkov z domačimi in tujimi nagradami.

1 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

2 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

3 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

4 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

5 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

6 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

7 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

8 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

9 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

10 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

11 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

12 / 12

Foto: Ana Kovač/siol.net , Matej Leskovšek

V letošnjem letu je prejel nagrado Prešernovega sklada za dosežke na področju industrijskega oblikovanja v zadnjih dveh letih.

Vladimir Pezdirc, tudi njegov mentor diplome, je v utemeljitvi nagrade zapisal, "da Jure s svojimi vrhunskimi in do najmanjšega detajla celovito oblikovanimi izdelki popolnoma zadovolji končnega uporabnika kakor tudi proizvajalca".

Jureta smo obiskali v njegovem studiu na Brezovici, kjer so se nam v pogovoru pridružili tudi njegovi sodelavci Studia Miklavc: Barbara Šušteršič, Silva Cimperman, Jaka Verbič in Jože Carli. V zelo sproščenem vzdušju so odgovarjali na vprašanja, se zabavali ob njih in ob odgovorih sogovornikov. Da v takšen sproščenem vzdušju nastajajo dobri izdelki, nisem opazila zgolj jaz, ampak tudi preostala slovenska in mednarodna oblikovalska scena.

Prave stvari se začnejo v garaži

Jure je obiskoval srednjo strojno šolo, pozneje se je vpisal na akademijo za likovno umetnost, oddelek za oblikovanje. Nagnjenost do oblikovanja je dokaj hitro odkril, saj je vedno rad ustvarjal iz vseh mogočih materialov ter se rad zadrževal v očetovi delavnici. "Zato je treba nazaj v osnovno šolo vrniti več ur likovnega in tehničnega pouka, da se bodo že tam vzgajali novi kreativci. In da veste, vse prave stvari se začnejo v garaži. (smeh)"

Prvi izdelek, ki ga je predstavil širši javnosti, je bil set nožev za sir, ki ga je oblikoval v drugem letniku fakultete. Projekt je bil zelo uspešen, predstavljen tudi mednarodni javnosti in mu je odprl kar nekaj vrat.

Leta 1998 je začel sodelovati z Alpino in skupaj so v nekaj letih dosegli zavidanja vredne rezultate.

Največji projekt je bil blagovna znamka in izdelki Binom, ki je samostojna Alpinina blagovna znamka.

Nagrade so tudi trženje izdelkov Nagrada lahko vzbudi veliko medijskega pompa, zato pomaga podjetju pri doseganju večje prepoznavnosti. Prepoznavnost slovenske blagovne znamke in prodaja izdelka se je povečala tudi s podelitvijo priznanih mednarodnih in slovenskih nagrad.

"Nagrade so dobra promocija izdelka in podjetja, kajti pred leti si ne bi predstavljali, da bi ljudje tako ponosno nosili Alpinine čevlje. Binom je nagrajeni slovenski produkt in prav vesel sem, ko vidim ljudi po mestu, ki nosijo te Alpinine čevlje. Mislim, da se delež Slovencev, ki so ponosni na slovenski izdelek, povečuje, čeprav je tuja znamka v večini še vedno zakon," je komentiral prepoznavnost slovenske blagovne znamke Jaka Verbič.

Tuja uspešna podjetja oblikovanje vključujejo v upravljanje podjetja in njihovo strategijo. V našem okolju so vedno bili dobri oblikovalci, vendar so to dosežki posameznih uspešnih zgodb. V Sloveniji žal ni splošnega zavedanja o pomenu oblikovanja. "Naši naročniki se seveda tega pomena zavedajo, a pri nas je posebna situacija, kajti tista podjetja, ki vlagajo v oblikovanje, so v to primorana. Če vsa konkurenca vlaga, potem morajo tudi oni. Oblikovanje bi moralo biti vključeno v pomembne vladne ali gospodarske strateške načrte, saj je posledica dobrega oblikavanja tako želena dodana vrednost. Zgodovina tega prostora je zgodovina posameznih uspešnih primerov oblikovanja, ni pa zgodovine širšega vodenja in vlaganja v oblikovanje. Če vzamem za primer Fince, že od 2. svetovne vojne namenoma vlagajo v identiteto in prepoznavnost oblikovanja in ga namenoma tržijo v tujini. To niso stvari, ki bi bile samoumevne, ampak so strateško vodene in izvedene. Zaradi tega lahko dosežejo mednarodno prepoznavnost."

Zvezdniški oblikovalci

O industrijskem oblikovanju se zadnje čase precej govori zelo »ozko« - le skozi prepoznavnost "zvezdniških" oblikovalcev, kot sta Ora Ito, Karim Rashid ... Četudi gre njihovo zvezdništvo mnogim oblikovalcem na živce, jim moramo vseeno priznati, da se prek tega širi neka splošna povprečna informacija o oblikovanju. Vendar se pravo oblikovanje odvija drugje in ima drugačne izhodišča in cilje. "Danes se posamezni oblikovalci trudijo biti predvsem blagovne znamke, kar s samo osnovo dobrega oblikovanja nima več veliko zveze. To so zgodbe, ki so bolj marketinške kot pa oblikovalske in so že daleč stran od poštenega pristopa, ki ga mi gojimo."

Kaj pa pravzaprav pomeni pošteni pristop in humanistično poslanstvo, ki ga pravi oblikovalci zelo radi poudarjajo? "Pomembno je, da ne potrebuješ debele "bukle" z navodili, da dojameš, v čem je fora izdelka. Da ima produkt jasno funkcijo, kako dela in ti ga ni treba po treh mesecih odpeljati na smetišče. Produkt ima premišljene linije in čim bolje izkoriščeno uporabo materiala. Čim manj procesov proizvodnje, da prideš do končnega izdelka. Humanistično poslanstvo oblikovalca pa je, da delaš dobro in da ti je udobno v tem, kar ustvariš. Da že pri nastajanju izdelka razmišljaš, kako boš uporabil izdelke. Zadnji čas je, da ob nakupu izdelka pomislimo na to, da bomo imeli ta izdelek dlje časa in da bo služil namenu," je ostro komentiral Jaka in ob njegovem nasmihanju ob poimenovanju zvezdniških imen sem začutila, da jim gredo ti novodobni zvezdniki res malce na živce.

Ker kreativci nikoli ne mirujejo, imajo v teku že nove projekte: nov tekaški čevelj, smučarski čevelj za otroke, za Alpino, infoprezentacijska točka za Triglavski narodni park, luči za Intra lighting, snujejo dve novi blagovni znamki… "Ni nam dolgčas."

To jim popolnoma verjamem in samo želimo jim še več dobrih projektov.

Njegov studio je za oblikovalske projekte prejel številna mednarodna priznanja in nagrade, tri prestižne nagrade Red Dot Award v Nemčiji ter dve nagradi Good Design Award v ZDA. S svojimi oblikovalskimi rezultati na področju tekaške in smučarske opreme si je prislužil nominacijo za najvišje priznanje Design Award of the Federal Republic of Germany.

Sorodne vsebine

Komentarji

Pridružite se razpravi!
Za komentar se prijavite tukaj. Strinjam se s pogoji uporabe.

Popularno

Vroči članki

Najbolj brano